Universitat de Girona > Els reptes de futur de les comarques gironines

Universitat de Girona

Els reptes de futur de les comarques gironines

La Fundació Girona Regió del Coneixement (FGRC) ha organitzat avui la jornada de presentació de la Fundació que amb el títol “Parlem dels Reptes de Futur de les comarques gironines” ha tingut lloc a l’Auditori Josep Irla de Girona i ha aplegat més d’un centenar de persones.

La FGRC, des d’on es vehiculen els Campus Sectorials de la UdG, té l’objectiu d’impulsar el desenvolupament social, econòmic i cultural de les comarques gironines mitjançant la promoció d’iniciatives regionals de transferència del coneixement i innovació. La Diputació de Girona, la Universitat de Girona, la Cambra de Comerç de Girona, l’Ajuntament de Girona i el Consell Social de la UdG són les entitats que n’integren el patronat.

Segons els organitzadors, l’objectiu de la jornada ha estat doble. D’una banda, donar a conèixer la Fundació en tota la seva envergadura, de la mà dels seus principals impulsors, així com presentar l’estratègia de regions del coneixement de la Generalitat de Catalunya a les comarques gironines. I per l’altra, teixir una xarxa de representants de tots els sectors de la quàdruple hèlix (ciutadania, empresa, centres de coneixement i administració pública) amb qui identificar les preocupacions, necessitats i reptes del territori gironí per tal d’impulsar, de forma col·laborativa i conjunta, projectes transformadors i innovadors que aportin respostes i solucions.

L’esdeveniment s’ha organitzat en un bloc d’intervencions al matí, amb la presència d’experts del territori, i uns tallers de cocreació, a la tarda, a l’entorn de tres temàtiques: territori climàticament neutre i sostenible, territori adaptat a l’era digital i territori saludable i inclusiu. D’aquesta manera s’inicia la vertebració dels actors que es vulguin involucrar en la identificació dels principals reptes econòmics, socials i ambientals del territori així com en el plantejament d’accions i projectes innovadors per donar-hi resposta.

Han inaugurat la jornada Miquel Noguer, president de la Diputació de Girona; Joan Martí, director dels Serveis Territorials d'Empresa i Treball a Girona; Àdam Bertran, regidor d'educació, infància i esports de l’Ajuntament de Girona; Jaume Fàbrega, president de la Cambra de Comerç i, per part de la UdG, el rector Quim Salvi, i Assumpció Vila, presidenta del Consell Social. Tots ells han coincidit en la necessitat d’identificar els reptes específics del territori gironí per desenvolupar projectes adients amb la complicitat de la ciutadania. En un entorn amb reptes complexos cal pensar de forma més holística, han conclòs.

La presentació de la FGRC ha anat a càrrec de Josep Calbó, director de la Fundació i vicerector de Projectes Estratègics i Internacionalització de la UdG. Calbó ha assenyalat que el nou ens dona  continuïtat al projecte “Girona, Ecosistema Innovador” - un dels Projectes d’Especialització i Competitivitat Territorial (PECT) iniciat el 2018, coordinat per la Diputació de Girona i amb el lideratge de la UdG- que es concreta a través del desplegament dels Campus Sectorials de la institució universitària que han dinamitzat els ecosistemes emprenedors del territori. La FGRC ha de servir doncs “per impulsar un desenvolupament més ver, digital, resilient i just mitjançant iniciatives col·laboratives basades en la transferència de coneixement”.

Tot seguit, Xavier Gironès Garcia, coordinador d’impacte territorial del coneixement, ha desglossat el programa Regions del Coneixement de la Generalitat de Catalunya i ha recordat que el Pacte Nacional per la Societat del Coneixement (PNSC) vertebra el país a través de la recerca i les universitats per afavorir l’equilibri territorial. Així doncs, ha afirmat, “es promou la recerca per transformar la realitat, per  abordar reptes econòmics, socials i ambientals amb una visió holística”.

Tres ponències a l’entorn dels reptes de territori i la generació de coneixement compartit, la transició cap a la sostenibilitat i el canvi social han estat el gruix del programa al matí.  Cristina Sánchez, presidenta de Xarxa per la conservació de la Natura (XCN) i delegada territorial a Catalunya de SEO/BirdLife, ha fet èmfasi en les característiques d’un territori climàticament neutre i sostenible, presentant el canvi climàtic, l’increment d’espècies autòctones en perill, la manca d’aigua fer efectes climàtics externs i la transició energètica com a principals reptes. David Martí, president de l’associació d’empreses de noves tecnologies de Girona (AENTEG) i soci fundador i director de Playbrand, ha parlat de territori adaptat a l’era digital i ha fet èmfasi en reptes com ara la dificultat que tenen les empreses per trobar talent digital, la manca d’innovació disruptiva o problemes tan bàsics com la connectivitat per internet o 5G.  Finalment, Martí Masferrer, gerent de la Fundació Salut Empordà entre 2014-2022, ho ha fet sobre territori saludable i inclusiu, posant el focus en la creació d’un imaginari comú, basat en la coneixença del propi territori i la interacció dels seus agents, per solucionar els problemes de l’àmbit social i sanitari.

Així mateix, els tres ponents han abordat La promoció de la recerca, el desenvolupament tecnològic i la innovació del territori per abordar els reptes econòmics, socials i ambientals, en una taula rodona moderada per Xavier Xirgu, director tècnic de la FGRC. Per últim, els tallers de cocreació a la recerca dels principals reptes del territori per temàtiques, dinamitzat per Muutos Consulting, ha centrat l’activitat de la tarda.