Universitat de Girona > La Càtedra del Suro lliura els primers premis Santiago Zapata a Palafrugell

Universitat de Girona

La Càtedra del Suro lliura els primers premis Santiago Zapata a Palafrugell

L’acte de reconeixement ha tingut lloc dijous dia 15 de desembre, al Museu del Suro de Catalunya, a Palafrugell. Les premiades són la professora de la UAB Margarita López Antón i la investigadora postdoctoral de la UdG Sandra Fernández Piñán.

La Càtedra d’Estudis del Suro ha lliurat aquest dijous dia 15 de desembre els premis Santiago Zapata. La primera edició d’aquests guardons reconeix els treballs de les professores i investigadores Margarita López Antón (UAB) i Sandra Fernández Piñán (UdG). L’acte ha tingut lloc a l’auditori del Museu del Suro de Catalunya, a Palafrugell. La càtedra és una iniciativa de la Universitat de Girona (UdG), l’Ajuntament de Palafrugell i del Museu del Suro.

Els premis compta amb dues categories, A i B. En la modalitat A, el treball premiat és "La industria del corcho como manufactura doméstica. Trabajando en el hogar para el mercado. Calonge (Baix Empordà) en el siglo XIX", realitzat per la professora associada d’Història econòmica a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Margarita López Antón. L’objectiu és localitzar i analitzar el treball de les dones en la manufactura surera abans de la mecanització, quan la producció es portava a terme en petits tallers o a domicili. Per fer-ho s’analitza el padró de població de Calonge de 1881, un dels pocs que declaraven l’activitat de les dones, a més d’altres fonts complementàries. El treball subratlla les elevades taxes d’activitat femenina en el sector durant aquest període i analitza la relació entre activitat, edat, estat civil i número de fills de les dones.

En la modalitat B, s'ha distingit el treball titulat "Transcriptomic analysis of cork during seasonal growth highlights regulatory and developmental processes from phellogen to phellem formation", de la investigadora post-doctoral del departament de Biologia de la UdG Sandra Fernández Piñán. L’objectiu és comprendre els mecanismes moleculars que engloben des de la formació de la capa mare del suro, anomenada fel·logen, fins a la maduració de les cèl·lules de fel·lema o súber que es formen a partir d’aquesta capa mare. Per fer-ho, s’analitzen tot els gens actius (transcriptoma) que es trobaven a les cèl·lules de suro formades recentment (cèl·lules de fel·lema vives) aïllades de l’escorça d’onze exemplars d’alzina surera en tres moments diferents de la temporada de creixement. L’estudi molecular del teixit durant l’estació de creixement, que no s’havia realitzat a gran escala amb anterioritat, aporta informació rellevant per la regulació del teixit i pot ajudar a llarg termini a la indústria surera, atès que contribueix a entendre millor la formació del suro i la seva resposta a factors ambientals.

L’acte ha comptat amb la presència de les guanyadores dels premis; l’alcalde de Palafrugell, Joan Vigas; la directora de la Càtedra d’Estudis del Suro, Rosa Ros; i Marc Heras, en representació del Museu del Suro.