Universitat de Girona > Ramon López de Mántaras clou el segon cicle de seminaris de l’OEIAC

Universitat de Girona

Ramon López de Mántaras clou el segon cicle de seminaris de l’OEIAC

L’Observatori d’Ètica en Intel·ligència Artificial de Catalunya (OEIAC) organitza cada any un cicle de seminaris per establir un diàleg  i una reflexió oberta sobre diferents aspectes relacionats amb l’ús i abús de la IA.

El 3 de novembre ha tingut lloc la cloenda del seminari de 2022 –que ha abordat les implicacions de la intel·ligència artificial en la presa de decisions- amb Ramon López de Mántaras (Professor emèrit d'Investigació del CSIC a l'Institut d'Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA), del qual fou fundador i director) que ha aprofundit en la crítica ineludible que acompanya una evolució accelerada de la tecnologia en general i de la IA en particular.

López de Mántaras ha fet un repàs als diferents tipus d’IA -dèbil, general i forta- i com aquestes poden tenir un impacte en la presa de decisions. En aquest sentit, ha distingit entre una IA dèbil centrada en les aplicacions, una IA general que és multitasca i una IA forta que té estats mentals i consciència.

La IA ens treu poder de decisió?

El ponent ha abordat també la qüestió clau del cicle OEIAC: ens treu el poder de decisió la IA o bé aquesta representa una nova manera d’aprofitar el nostre poder de decisió? Segons López de Mántaras, els sistemes d’intel·ligència artificial acaben fent les dues coses ja en l’estadi actual d’IA dèbil i posa com a exemple els vehicles autònoms, que ens treuen el poder de decisió a la carretera però, a la vegada, suposen una nova manera d’aprofitar el nostre poder de decisió i poden provocar una reducció significativa del nombre de víctimes a la carretera.

L’ús i l’abús del Big Data

L’abús de les dades massives o Big Data també s’ha abordat en la cloenda del seminari, proposant-ne un replantejament i la necessitat que es parli de Small Data en contraposició al Big Data, malgrat que algunes tecnologies emergents com la del metavers es proposen com un invent perfecte per aconseguir moltes més dades que les que es recullen en l’actualitat. No obstant, el ponent també ha recordat que s’està treballant per una IA simbòlica i menys depenent de les dades, fent èmfasi en que l’actual status quo no és sostenible, ja que les infraestructures de dades consumeixen una quantitat d’energia molt considerable.

A llarg del cicle s’han plantejat qüestions importants sobre la responsabilitat, el retiment de comptes o la transparència i, és clar, sobre la qualitat de les decisions i el seu impacte individual i col·lectiu. En el cicle han participat ponents tan rellevants com ara Daniel Innerarity, Carlos Castillo, Alexa Hagerty, Lucía Velasco, Itziar de Lecuona o Ana Valdivia.

L’OEIAC és un centre creat el juny de 2020 per acord del Govern a través del Departament de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya i la Universitat de Girona (UdG).

Al canal de Youtube de la Universitat de Girona podeu veure tots els seminaris del primer i segon Cicle OEIAC.