Universitat de Girona > Tornen les Xerrades d'Arqueologia de la Càtedra a Roses

Universitat de Girona

Tornen les Xerrades d'Arqueologia de la Càtedra a Roses

Aquesta tardor es reprèn el V Cicle de Xerrades d'Arqueologia de la Càtedra amb tres noves conferències els dies 6 d'octubre, 3 de novembre i 1 de desembre,

Les conferències seran els dijous -fins ara es feien els dimecres-, al centre d'exposicions Ca l'Anita de Roses (Plaça Sant Pere,1).

Les tres conferències programades són:

6 octubre 2022, a les 19:00 h
Aspectes arqueològics del primer monacat a Catalunya (s. IV-VII), a càrrec de Jordina Sales (Universitat de Barcelona) - On es gesta el primer monacat cristià? Com era i on s’instal·lava? Com intenta identificar el primer monacat de Catalunya l’arqueologia del segle XXI? Les fonts literàries el comencen a mencionar a partir de la segona meitat del segle IV i V, i a descriure i ubicar topogràficament a partir dels segles visigots. Quins, on i com eren els monestirs més primitius a nivell arquitectònic és un dels grans reptes que es planteja l’arqueologia actual de la fi de l’Antiguitat i la primerenca Edat Mitjana a casa nostra.

3 de novembre 2022, a les 19:00 h
La Torre Gironella i el Quarter dels Alemanys. La defensa oriental de Girona, a càrrec de David Vivó (Universitat de Girona) - El Castell de Gironella es va bastir sobre una torre d'època romana durant l'època carolíngia, i es va convertir, durant l'edat mitjana en la principal fortificació de la ciutat. A finals del XVI, però, els canvis en la concepció de la guerra i sobretot dels exèrcits, va transformar la seva fesomia feudal en un nou quarter, anomenat d'Alemanys, tot i que va mantenir el seu rol de principal defensa de la ciutat, tal com va quedar demostrat en el setge de 1809 on va aguantar els principals atacs de les tropes franceses, resultant l'abandonament de les instal·lacions i un estat ruïnós que ha continuat fins avui dia. (Imatge, David Vivó)

1 de desembre de 2022, a les 19:00 h
Sant Esteve de Banyoles, la recerca arqueològica al servei del coneixement d'un gran monestir, a càrrec de Almudena García Ordóñez (In situ, scp) - El monestir benedictí de Sant Esteve de Banyoles és un dels cenobis més antics de Catalunya, a redós del qual es va desenvolupar una població que encara perdura. Les intervencions arqueològiques realitzades a partir de la segona meitat del segle XX i les darreres realitzades durant els anys 2010 i 2016, van contribuir a ampliar el coneixement sobre l’evolució arquitectònica d’un dels monestirs més importants de Catalunya en època medieval i moderna (Imatge, Almudena Garcia).