Universitat de Girona > La UdG inaugura el curs acadèmic amb un acte centrat en la sostenibilitat

Universitat de Girona

La UdG inaugura el curs acadèmic amb un acte centrat en la sostenibilitat

La ponent ha estat l’oceanògrafa i ambientòloga marina Anna Sánchez-Vidal, exestudiant de Ciències Ambientals de la UdG, que ha parlat de l’impacte dels microplàstics en l’entorn marí amb la conferència titulada "L’amenaça global del plàstic".

L’Aula Magna Modest Prats ha estat aquest migdia l’escenari de la inauguració oficial del curs acadèmic 2022-2023, un curs en què la universitat vol posar l’accent en la sostenibilitat. L’acte ha comptat amb el rector de la Universitat de Girona, Quim Salvi; la presidenta del Consell Social de la UdG, Assumpció Vila; i, de forma improvisada, el conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal, que seia a la primera fila.

La reivindicació de la sostenibilitat ha estat la temàtica vertebradora l’acte. En els darrers anys, la UdG ha dedicat la inauguració de curs a reflexionar a l’entorn d’un valor, amb la convicció que el coneixement ha d’estar al servei d’una causa. En aquest marc, l’oceanògrafa i ambientòloga marina Anna Sánchez-Vidal, exestudiant de Ciències Ambientals de la UdG, ha pronunciat la lliçó inaugural sobre l’impacte dels microplàstics en l’entorn marí. Sánchez ha fet un recorregut pels oceans cada vegada més contaminats amb plàstics, perquè hi aboquem “uns 8 milions de tones cada any”. La investigadora ha relatat que “no hi ha una sola mostra científica de sediments marins que s’escapi de la presència de microplàstics”.  La ponent ha acabat la lliçó afirmant que “si cooperem tots: científics, estudiants i societat, serem més eficients a l’hora de generar coneixement científic i mobilització”. “No tenim massa temps”, ha reblat, “i ho hem de fer junts”.

El rector de la Universitat de Girona, Quim Salvi, també s’ha dirigit al públic de l’Aula Magna per recordar que “la inauguració d’un nou curs és un acte solemne, probablement un dels actes més solemnes a nivell institucional”. Salvi ha posat en valor el fet que la conferenciant, exestudiant, retornés avui a la UdG a parlar de la seva recerca. Ha estat capaç, ha precisat, “de remoure consciències, d’interpel·lar-nos i de fer-nos veure que som part de la solució”.

Assumpció Vila, presidenta del Consell Social, per la seva banda, ha assenyalat que “el deure de la Universitat és formar ciutadans responsables i lliures, i això passa per ser ciutadans informats”. Així mateix, ha afegit que “la Universitat pot liderar el relat de la sostenibilitat, ja que en totes les disciplines que s’imparteixen en les facultats, hi és ben present”.

El conseller de Joaquim Nadal, que s’ha adreçat a l’auditori per petició expressa del rector i de forma improvisada, ha qualificat “de privilegi i honor” el fet d’assistir a l’acte d’inauguració de curs de la UdG i ha afegit que assumeix “un llegat fraternal de defensa de les humanitats i les ciències socials com a fonament de l’educació”.

Atorgament de la Medalla de la UdG a Rosa Núria Aleixandre

En el decurs de l’acte, el rector Salvi ha lliurat la Medalla de la UdG a Rosa Núria Aleixandre, presidenta del Consell Social des del 2013 fins al 2022, pel seu “compromís i complicitat  al més alt nivell”. “Ets una persona amb majúscules”, ha reblat.

Cor de la UdG

Durant l’acte, que ha presentat la periodista Bàrbara Julbe, hi ha hagut intervencions del Cor de la UdG  que ha interpretat, juntament amb el rapsode Martí Peraferrer, diversos cants d’El bruel de l’Estany de Maria Àngels Anglada i música d’Enric Ribó, sota la direcció de Martí Ferrer. L’acte ha acabat amb el cant de l’himne universitari, Gaudeamus igitur.

Reconeixement a les persones jubilades

Com a acte previ a la inauguració del curs, el dia 11 al vespre va tenir lloc al pati de l’edifici de Les Àligues –seu del Rectorat– el reconeixement a la trajectòria professional del Personal d’Administració i Serveis (PAS) i el Personal Docent i Investigador (PDI) que s’han jubilat l’any l’anterior. L’acte va ser un homenatge a catorze persones amb motiu de la seva contribució a la Universitat de Girona al llarg de tots els anys que hi han treballat.