Universitat de Girona > Una depuradora de Sabadell implanta un sistema de control intel·ligent desenvolupat pel LEQUIA

Universitat de Girona

El sistema ‘Fuzzy-SmartAirMBR’,basat en la lògica difusa, permetrà estalviar 500.000 kWh/any d’energia. Aquesta xifra equival al consum d'electricitat mitjà de 150 llars.

Aigües Sabadell està implantant el sistema intel·ligent ‘Fuzzy-SmartAirMBR’, desenvolupat pel grup de recerca Laboratori d’Enginyeria Química i Ambiental (LEQUIA) de la Universitat de Girona (UdG), amb l’objectiu d’optimitzar el consum d’energia, reactius i membranes de filtració a la depuradora de Sabadell Riu Sec. El procés consta de dues fases: en la primera, el sistema s’instal·larà a una de les vuit línies d’aeració de la depuradora. En la segona, supeditada als resultats de la primera, s’implementarà a les set línies restants. L’actuació estarà finançada per l’Ajuntament de Sabadell i l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA). Amb aquesta actuació, Aigües Sabadell espera aconseguir, cada any, un estalvi d’energia superior als 500.000 kWh equivalent al consum d’electricitat mitjà de 150 habitatges a Espanya.

L’Estació Depuradora d’Aigües Residuals (EDAR) de Sabadell Riu Sec compta amb bioreactors de membranes, una tecnologia que combina el procés de filtració (amb membranes) amb el tractament biològic (amb microorganismes) de les aigües residuals. Els bioreactors de membrana són molt eficaços per eliminar contaminants però necessiten una aportació addicional d’aire per poder mantenir netes les membranes i, per tant, consumeixen molta energia.

El grup de recerca LEQUIA de la UdG investiga els processos físics i químics involucrats en els bioreactors de membrana des de fa més de deu anys. Un dels resultats més significatius d’aquesta recerca és el sistema de control patentat SmartAirMBR® de la UdG i l’empresa GS INIMA per optimitzar l’aeració dels bioreactors de membranes, que es va validar amb èxit a la depuradora de La Bisbal d’Empordà.

El projecte de recerca REGIREU (2017-2021, Comunitat RIS3Cat Aigua), en què també ha participat Aigües Sabadell i LEQUIA, va permetre millorar l’algoritme del sistema SmartAirMBR® amb lògica difusa per incrementar la robustesa i facilitar la modificació de les regles de control. D’aquí va sorgir el sistema ‘Fuzzy-SmartAirMBR’, que permet optimitzar el consum energètic dels bioreactors de membranes gràcies a un sistema de control que permet optimitzar la quantitat d’aire de neteja necessari per mantenir netes les membranes, reduint així l’ús de reactius químics i el recanvi de membranes.

El procés d’implantació a l’EDAR de Sabadell Riu Sec es va iniciar el passat mes de juliol i està previst que finalitzi el mes de desembre de l’any 2023. Segons Joaquim Comas, Hèctor Monclús i Albert Galizia, els tres investigadors del LEQUIA que participen al projecte, “cadascuna d’aquestes fases l’actuació s’iniciarà amb l’adquisició i l’anàlisi de dades històriques de funcionament dels bioreactors de membrana de la depuradora, després es definiran les regles de control i, finalment, es validarà el sistema”. Jordi Vinyoles, responsable de Sanejament i Innovació d’Aigües Sabadell, ha recordat que “fa temps que es treballa per reduir el consum energètic a les depuradores de la ciutat. De fet, les dues EDAR de Sabadell compten en l’actualitat amb els parcs solars més grans de tot l’àmbit del sanejament a Catalunya i que, sumats als aerogeneradors i a projectes per impulsar la cogeneració i codigestió, ens permetran augmentar l’autoconsum energètic”.

La importància del binomi aigua-energia
Tecnologies com el ‘Fuzzy-SmartAirMBR’ contribueixen a fer els processos de tractament d’aigua més eficients i ambientalment més sostenibles. Aquest és un objectiu ineludible en l’actual context d’emergència climàtica, energètica i ambiental i posa el focus en la importància del binomi aigua-energia. Cal tenir en compte que, segons la International Water Association (IWA), l’associació de professionals de l’aigua més gran del món, les EDAR podrien consumir entre l’1 i el 3% de tota l’energia generada.

El Biotop de Sabadell vol potenciar l’autoproducció energètica verda i aconseguir la neutralitat en carboni
Les depuradores de Sabadell -Riu Sec i Riu Ripoll- són dues de les plantes de sanejament de les aigües residuals més grans del país i s’estan convertint en referents d’economia circular i valorització de residus. L’Ajuntament Sabadell i Aigües Sabadell treballen en un projecte de transformació global, el Biotop, que té com a objectiu descarbonitzar l’activitat del cicle de l’aigua a la ciutat i situar-la com a motor de transició ecològica, digital i justa.

El Biotop, que és un projecte alineat amb les directives de la Unió Europea de sostenibilitat i transició ecològica que s’estructura en 3 eixos (planeta, persones i digitalització) i compta amb 10 iniciatives i 28  projectes concrets. El seus principals objectius són aconseguir la neutralitat en carboni (10.895 tn de CO2 evitades cada any), potenciar la circularitat de l’aigua (recuperar 3 hm3 d’aigua potable i potenciar, encara més, l’aigua regenerada dins i fora de Sabadell), reduir un 80% els residus propis i valoritzar-los, recuperar espais verds, crear nous espais de mitigació del canvi climàtic a la ciutat, fomentar l’ocupació verda (green jobs) i la mobilitat sostenible i apostar per la digitalització del cicle de l’aigua.