Universitat de Girona > Estada internacional a Torroella per idear propostes d’adaptació del territori al canvi climàtic

Universitat de Girona

Estudiants i professorat de la UdG i participants d’universitats de Finlàndia, Països Baixos i Itàlia coomparteixen un programa amb visites de camp, entrevistes i conferències. El “laboratori d’aprenentatge aplicat al Baix Ter” té lloc del 12 al 19 de setembre i està finançat pel programa Erasmus+.

Estudiants i professorat universitaris internacionals participen des d’aquest dilluns en un “laboratori d’aprenentatge” per plantejar solucions per a l’adaptació i resiliència del territori davant el canvi climàtic, concretament, de les poblacions de Torroella de Mongrí i Pals (Baix Empordà).

L’estada té lloc en el marc del projecte Savingscapes, impulsat pel Departament de Geografia de la Universitat de Girona (UdG). La trobada se centra en la governança col·laborativa del paisatge. Participants de la UdG, la Universitat de Finlàndia Oriental, la Universitat de Wageningen (Països Baixos) i la Univeristat Iuav de Venècia (Itàlia) realitzaran visites de camp i compartiran coneixement en conferències i entrevistes durant una setmana.

La reflexió tindrà en compte les dades de percepció del paisatge obtingudes a partir d'una eina de ciència ciutadana desenvolupada pel mateix projecte. Es tracta d’un qüestionari que pretén identificar llocs i paisatges de particular valor entre les comunitats locals. L’enquesta participativa ha obtingut respostes de residents i turistes així com també d’actors econòmics i gestors. Així mateix, les persones que participen al laboratori treballaran amb un seguit de storymaps de l'àrea d'estudi, com a recurs pedagògic innovador.

L’estada, finançada amb fons del programa Erasmus+, finalitzarà dilluns, dia 19 de setembre, amb la jornada “Adaptació territorial col·laborativa al canvi climàtic: el cas del Baix Ter”. A l’Aula Rafel Llussà (Facultat de Lletres i Facultat de Turisme), es presentaran i debatran els resultats del Laboratori. Amb la participació de diverses persones expertes, es posaran en comú idees sobre com avançar en la governança col·laborativa de territoris complexes i en evident transformació a causa de l'emergència climàtica i la transició energètica. L’activitat està organitzada pel Departament de Geografia de la UdG, l'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Girona i l'Observatori del Paisatge de Catalunya.

Programa de la sessió de cloenda:

09.00 h Benvinguda

09:15 h «El projecte Erasmus + Savingscapes, de governança col·laborativa del paisatge» - Jaume Feliu, Departament de Geografia de la UdG

09:30 h «Factors determinants per a l’adaptació territorial al canvi climàtic» - Albert Llausàs, projecte RiskadapT del Departament de Geografia de la UdG

10:00 h «Protecció de la costa: planificant amb la població» - Yuting Tai, projecte Reashore de la Universitat de Wageningen (WUR)

10:30 h «Creació col·laborativa de coneixement pel canvi climàtic» -  Jaume Fortuny, projecte TeRRIFICA de l’Associació Catalana d’Unversitats Públiques (ACUP)

11: 00 h Pausa-cafè

11:30 h Taula rodona: «Adaptació territorial col·laborativa». Moderador: Sergi Nuss, Departament de Geografia de la UdG:

• Jordi Colomí, alcalde de Torroella de Montgrí
  • Edgar Nebot, sotsinspector de Bombers del GRAF
  • Ramon Alturo, director del Parc Natural del Montgrí,     les Illes Medes i el Baix Ter
  • Francesc Camps, investigador de l’IRTA Mas Badia