Universitat de Girona > La UdG posa en marxa un portal de divulgació científica

Universitat de Girona

La UdG posa en marxa un portal de divulgació científica

La pàgina web UdGDivulga inclou informació sobre els avenços científics de la UdG, càpsules divulgatives i activitats per acostar la recerca a la ciutadania i fomentar vocacions.

La Universitat de Girona (UdG) ha posat en marxa UdGDivulga, un nou portal web per donar a conèixer i divulgar la recerca de la institució. La pàgina conté les darreres novetats en matèria d’avenços científics que s’impulsen des de la UdG amb la finalitat de transmetre aquests coneixements al conjunt de la població.

El llançament d’UdGDivulga és una de les accions incloses al Programa de Comunicació de la Recerca de la UdG aprovat el 2021. En aquest document, s’hi contempla la creació d’un portal web de divulgació científica que inclogui continguts escrits i audiovisuals per promoure la recerca. Aquest objectiu s’assoleix a través del principal apartat del portal, el qual conté notícies de recerca sobre els avenços científics de la comunitat universitària.

UdGDivulga disposa, entre d’altres blocs, de la secció “Càpsules de Ciència”, on s’hi poden visualitzar xerrades que el personal investigador de la UdG fa, en línia, a l’alumnat d’instituts catalans. En aquestes converses, que formen part de la iniciativa Un dia en la #UdGRecerca, s’hi poden apuntar centres de tot Catalunya i permet que el jovent interactuï amb el ponent. Aquesta iniciativa permet un doble benefici: que el personal investigador pugui comunicar la seva recerca i que l’alumnat adquireixi, de primera mà, els coneixements d’una temàtica concreta.

La pàgina compta també amb una agenda on s’hi promocionen activitats destinades al foment de les vocacions científiques. Aquestes accions estan dirigides a la població en general i al públic infantil i jove en particular, com per exemple, la Setmana de la Ciència, el Jove Campus de Recerca o la Nit de la Recerca.

Finalment, el portal disposarà en els pròxims mesos d’un apartat que inclourà tot tipus de xerrades i taules rodones que s’han realitzat al llarg dels dos anys de pandèmia (del març del 2020 al març del 2022). Aquest bloc comptarà amb 200 conferències relacionades amb la recerca i estaran classificades per diferents àmbits d’estudi per tal que puguin ser consultades per tota la comunitat.

Comunicar la recerca

El 7è Programa Marc de la Unió Europea va ser pioner en fer obligatòria la comunicació i difusió dels resultats dels projectes de recerca. Fins llavors, la divulgació dels projectes era tan sols una recomanació. El canvi de paradigma es va produir amb el programa següent, l’Horitzó2020, i la seva evolució i consolidació té lloc en l’actualitat amb Horitzó Europa.

Per facilitar l’acompliment d’aquest requisit, la UdG assessora i forma els investigadors i investigadores de la institució per tal que incorporin la comunicació i divulgació en els projectes. Així doncs, la creació del portal UdGDivulga serveix també com a eina pel personal docent i investigador (PDI) de la universitat per promoure la recerca.