Universitat de Girona > Localitzen quinze noves espècies de plantes al·lòctones a les Guilleries

Universitat de Girona

Localitzen quinze noves espècies de plantes al·lòctones a les Guilleries

Tres d’aquestes espècies s’han identificat per primera vegada a Catalunya. L’investigador expert en botànica Josep Gesti és l’autor d’aquest estudi, realitzat amb el finançament obtingut amb el Premi de Recerca Guilleries 2021, que lliura la Càtedra de l’Aigua Natura i Benestar.

Un article recent publicat al Butlletí de la Institució Catalana d’Història Natural aporta nova informació sobre la presència de quinze espècies de plantes al·lòctones al sector oriental del massís de les Guilleries que no s’hi coneixien fins ara. D’aquestes, tres s’han detectat per primera vegada a Catalunya. Són: Celtis sinensisMiscanthus sinensis i Ophiopogon japonicus. La dotzena restant són plantes rares a Catalunya de les quals encara es té poca informació.

Les quinze espècies publicades són totes plantes introduïdes –la majoria de les vegades, per usos ornamentals– per bé que el grau de naturalització és variable. De fet, només una petita part són plantes ben establertes al territori, mentre que la majoria hi tenen un comportament casual. És a dir, el manteniment de les seves poblacions depèn de la introducció repetida de llavors o fragments des dels punts on són cultivades. Les prospeccions que es realitzin en el futur permetran determinar si algunes d’elles s’acaben establint al territori, si s’hi mantenen casuals o si en desapareixen.

Les troballes s’han fet en el marc del projecte “La flora vascular de les Guilleries orientals. Catàleg, caracterització florística i espècies singulars”, a càrrec de l’investigador expert en botànica, Josep Gesti. Aquest projecte va obtenir el  Premi de Recerca Guilleries 2021 que atorga la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar de la Universitat de Girona (UdG), la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm.

Nova convocatòria

La quarta convocatòria d’aquest premi de recerca estarà oberta fins el dia 1 d’octubre de 2022. Hi pot optar personal investigador a títol individual o col·lectiu, que presenti una proposta de recerca en temàtiques d’aigua, territori i/o biodiversitat centrada en el patrimoni natural de les Guilleries. Les persones beneficiàries rebran un finançament de 5.000 € per desenvolupar l’estudi al llarg d’un any. Les bases de la convocatòria són al lloc web de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar (https://www.catedraaigua.cat).

Posteriorment, els resultats es publicaran en un volum de la col·lecció “Guilleries, Aigua i Territori”, que edita la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar. Enguany, el segon volum d’aquesta col·lecció recollirà la recerca realitzada per l’equip que va rebre el Premi Guilleries 2020, sota el títol de “Gorgues: entre el lleure i la conservació”. El primer volum de la col·lecció, corresponent a l’edició del 2019, va ser “La comunitat de carnívors de les Guilleries”, i es pot descarregar gratuïtament des del web de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar.

L’article sobre la flora al·lòctona a les Guilleries es pot consultar en el següent enllaç: https://ichn2.iec.cat/pdf/Butlletí_86_2022/08_2022_Gesti.pdf