Universitat de Girona > El projecte inspirat en Pau Casals d’un equip de Banyoles recull el 1r premi del Tecnorepte

Universitat de Girona

Estudiants de 3r i 4t d’ESO han exposat aquest 19 de maig projectes innovadors que responen a un nou desafiament del Tecnorepte, una iniciativa que pretén despertar l’interès dels joves per la ciència i la tecnologia. La 4a edició ha tingut lloc a l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Girona (UdG). Els participants han hagut de crear, dissenyar i construir l’escenificació d’un fet històric del patrimoni cultural català amb un requisit principal: la inclusió d’un automatisme tecnològic.

El tribunal ha analitzat els projectes tenint en compte criteris com l’eficiència, la sostenibilitat, la complexitat, l’estètica i l’originalitat. Els projectes premiats destaquen globalment per un equilibri de tots aquests aspectes.

El 1r Premi Enginyeria ha estat per l’equip Pau Casals de l’INS Pla de l’Estany, de Banyoles. Els jutges han valorat molt positivament l’exposició feta per l’equip, que ha resolt molt bé el repte amb l’execució d’una partitura musical. A més, han rememorat el discurs del compositor català a l’ONU, amb motiu del lliurament de la Medalla de la Pau l’any 1971.

El 2n Premi Talent també l’han recollit alumnes de l’INS Pla de l’Estany, de Banyoles. En aquest cas, de l’equip que s’ha inspirat en la Patum de Berga, una tradició que manté l’atractiu per conèixer els passos dansats del bestiari. Els jutges han valorat la idea que sigui possible conduir els elements de les comparses a través d’un telèfon intel·ligent.

Alumnes de l’INS de Celrà han guanyat el 3r Premi Comunicació per la seva exposició ordenada, rigorosament documentada i atenta a l’hora de reproduir fidelment el relat històric del poblat ibèric d’Ullastret. L’equip ha fet una demostració d’un projecte autòmata per reconèixer els elements quotidians propis del poblat de manera atractiva pels visitants. El jurat ha destacat l’originalitat i minuciositat del projecte.

Un projecte sobre la Fàbrica Bonaplata, la primera industria tèxtil moguda per la força del vapor, ha merescut el 4t Premi Científic. El relat de l’equip de l’INS Santiago Sobrequés i Vidal, de Girona, ha evidenciat el talent d’un equip que ha brillat en la demostració pràctica: eficiència de la seva construcció, ajustament al cost i aplicació del coneixement propi de l’enginyeria. El tribunal ha valorat la seva capacitat per comprendre i analitzar els límits i els requeriments i especificacions per dissenyar la proposta més adient.

No hi ha coneixement sense emoció i l’equip Los Histéricos de l’Institut-Escola de Lloret de Mar va saber comunicar amb naturalitat el seu esforç per superar les dificultats plantejades pel repte. En el seu cas, han rebut el 5è Premi Treball en equip per un projecte destinat a explicar la llegenda de la dona marinera de Lloret de Mar. El tribunal ha valorat l’anàlisi i l’ús dels coneixements de física, matemàtiques i tecnologia però, sobretot, per la creativitat i l’enginy per provar el millor procediment, mètode o procés que permetés assolir aquesta simulació “a la carta”.

Presentació i demostració
Els equips han presentat els seus projectes per mitjà d’un pechakucha –una presentació senzilla a partir de 20 imatges i uns 6 minuts– i la demostració pràctica de la seva ideació.

Des del llançament del repte, els participants han hagut d’analitzar-lo, formular hipòtesis, cercar informació, fer un procés d´ideació, contrastar possibilitats, discutir, valorar, prendre decisions, planificar, organitzar-se, distribuir tasques, fer esbossos i prototips, etcètera. Tots aquests processos posen en joc les seves capacitats i competències, cabdals per a desenvolupar-se en la societat actual i futura com és l’aprenentatge social, col·laboratiu o cooperatiu.

Com a novetat, aquest any s’ha fet, simultàniament, un concurs a Instagram de tot el procés i experiències captades durant la Jornada. S’ha comptat també amb la participació de dues entitats: Diables de l’Onyar i els Xoriguers de la UdG, que han fet una xerrada divulgativa per vincular la ciència, la tecnologia i el patrimoni cultural català en el món del lleure.

El Tecnorepte és un projecte de l’Institut de Ciències de l’Educació Josep Pallach (ICE), l’Escola Politècnica Superior, el Consell Social i la Societat Catalana de Tecnologia de l’Institut d’Estudis Catalans) i compta amb el suport de l’Ajuntament de Girona, el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Caixa d´Enginyers i Europe Direct Girona. La organització de l’activitat recau en un equip format per professorat de la Politècnica i d’instituts de la demarcació de Girona amb la col·laboració d’estudiants de la UdG.