Universitat de Girona > La Societat Europea de Química premia Sílvia Osuna

Universitat de Girona

La Societat Europea de Química premia Sílvia Osuna

La investigadora i professora del Departament de Química de la UdG rebrà el premi EuChemS Lecture Award 2021. El guardó s'atorga cada any a un científic jove que ha fet contribucions importants amb la seva recerca en l’àmbit de la química.

La Societat Europea de Química EuChemS ha anunciat avui que la investigadora i professora del Departament de Química de la Universitat de Girona (UdG) Sílvia Osuna rebrà el premi EuChemS Lecture Award 2021 per la seva recerca centrada en el disseny computacional d’enzims. Aquest honor s'atorga anualment a un científic jove que ha fet contribucions importants i ha fet avançar significativament la comprensió de la química.

La recerca de Sílvia Osuna se centra en el disseny racional d'enzims per permetre la síntesi de productes específics mitjançant eines computacionals. Des que va tornar el 2013 del Houk Lab de la UCLA, on va estar dos anys amb una beca Marie Curie, va aconseguir convertir-se en una de les científiques més distingides d'Europa en el camp de la biocatàlisi. És coneguda per les seves contribucions d'algoritmes i eines computacionals altament innovadores per obtenir informació sobre com funcionen els enzims, així com la seva aplicació per a millorar els enzims com a biocatalitzadors. Aquests protocols recentment desenvolupats prediuen mutacions en el centre actiu de l'enzim i també en posicions remotes. Fins ara, això només era possible mitjançant tècniques d’assaig i error amb la tècnica anomenada evolució dirigida, per la qual la professora Frances Arnold va rebre el Premi Nobel de Química el 2018.

Osuna ha fet contribucions fonamentals que demostren el paper clau que tenen les eines computacionals en la biocatàlisi, a més de ressaltar que cal tenir en consideració el conjunt d’estructures que l’enzim adopta –és a dir, la dinàmica conformacional– per a un disseny enzimàtic exitós. Els seus protocols amplien significativament la caixa d'eines per al re-disseny racional d'enzims més enllà d'uns quants residus dins del lloc actiu, cosa que no havia estat possible abans del seu treball. Aquest disseny computacional d'enzims és una àrea molt nova i emocionant, amb la promesa que, en última instància, es poden dissenyar enzims per a qualsevol reacció química mitjançant un disseny de novo.

La seva excel·lència científica ha estat reconeguda a través de diversos honors i premis. Entre d'altres, ha estat mereixedora del Premi Nacional de Recerca Jove Talent (2019), el Premi Divisió Orgànica EuChemS (2017), el Premi FPdGi a la Investigació (2016), i dos premis de la Reial Societat Espanyola de Química (Premi Lilly-RSEQ 2019, Premi Joves Investigadors 2016). Ha estat la principal organitzadora del recentment celebrat Girona Seminar de Biocatàlisi.

Recentment, Sílvia Osuna ha estat designada com a membre del nou Grup Horitzó, una selecció de persones expertes que assessoren el govern de la Generalitat de Catalunya en matèria de les polítiques d’R+D+i. El grup també fa propostes i recomanacions per afavorir el desenvolupament del sistema de coneixement del país.

El premi del EuChemS Lecture Award s'atorga anualment a un científic jove que treballa en una àrea de la química en un dels països amb una organització membre d'EuChemS. A l’Estat espanyol són la Real Sociedad Española de Química i la Societat Catalana de Química.