Universitat de Girona > La UB i la UdG estableixen una metodologia de seguiment de la biodiversitat

Universitat de Girona

La UB i la UdG estableixen una metodologia de seguiment de la biodiversitat

El mètode s’ha publicat a la revista Public Library of Science (PLoS ONE). Prop d’un milió d’espècies podrien estar en risc de desaparició si no es frena el ritme d’extinció biològica segons l’informe 2019 de la Plataforma Intergovernamental sobre la Biodiversitat i Serveis dels Ecosistemes (IPBES) de les Nacions Unides.

Els investigadors Roger Puig (Universitat de Girona) i Joan Real (Universitat de Barcelona) han publicat a la revista Public Library of Science (PLoS ONE) un mètode per seleccionar els bioindicadors més representatius d’una àrea per tal d’optimitzar els recursos destinats al seguiment de la biodiversitat. Aquest mètode integra dades multidisciplinàries i és extrapolable a la majoria dels ecosistemes mediterranis.

En aquest context de crisi ambiental —coneguda com la sisena extinció—, el Living Planet Index revela una pèrdua del 25% de la fauna salvatge catalana en poc menys de vint anys, segons recull l’informe de l’estat de la natura el 2020 publicat pel Departament de Territori i Sostenibilitat (DTES) de la Generalitat de Catalunya.

“La biodiversitat, els hàbitats naturals i els processos ecològics aporten una sèrie de serveis ecosistèmics a la societat i són elements indispensables per a la continuïtat de l’espècie humana”, apunta el professor Joan Real, cap de l’Equip de Biologia de la Conservació de la Facultat de Biologia i membre de l’Institut de Recerca de la Biodiversitat (IRBio) de la UB.

Definir bioindicadors —com espècies, hàbitats o processos ecològics— per conèixer l’estat de la biodiversitat al llarg del temps és tot un repte científic en ecologia. Algunes iniciatives internacionals  hi treballen per poder quantificar la pèrdua i els canvis de la biodiversitat amb dades científiques detallades i fiables a escala local o global. “Aquests elements informatius són eines indispensables per definir polítiques de gestió sostenible i conservació dels recursos naturals”, assegura Real.

A la Mediterrània, però, la riquesa biològica i la complexitat dels ecosistemes dificulten la selecció d’indicadors de la biodiversitat i dels canvis ecològics. És per aquest motiu que els professors Puig i Real han dut a terme aquest estudi.

Aquest protocol té en compte quatre grans nivells ecològics: espècies, hàbitats, processos ecològics i factors de canvi. A més, inclou les interaccions biològiques entre els components de la biodiversitat i integra les xarxes tròfiques, des de la producció primària fins als depredadors. “Hem definit un total de vint-i-set indicadors prioritaris, tretze dels quals fan referència a l’estat de les espècies, dos als hàbitats, quatre als processos ecològics i, els vuit restants, als efectes dels factors de canvi en l’ecosistema”, destaca Roger Puig-Gironès, membre del grup de recerca de Biologia Animal de la UdG i de la UB-IRBio.

Els autors de l’estudi afegeixen que “cal disposar d’un sistema de seguiment i d’informació integral basat en dades científiques i robustes, i així prioritzar els recursos per evitar la pèrdua de biodiversitat”.

El nou protocol podrà aplicar-se en el futur al conjunt de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona com una eina estratègica per al monitoratge de la biodiversitat, la presa de decisions, el coneixement ecològic i l’explotació sostenible dels recursos.