Universitat de Girona > La UdG forma professorat d’una escola de Tanzània en metodologies innovadores

Universitat de Girona

La UdG forma professorat d’una escola de Tanzània en metodologies innovadores

Un grup del Departament de Física ha finalitzat un projecte de cooperació per al desenvolupament a l’escola rural de la comunitat massai d’Emboret, al districte de Simanjiro. També s’ha instal·lat un sistema d’energia fotovoltaica i s’ha posat en marxa una sala d’ordinadors a l’escola.

Un projecte de cooperació per al desenvolupament de la Universitat de Girona (UdG) ha format el professorat d’una escola de Tanzània per treballar amb metodologies actives i aprenentatge basat en projectes a l’aula. Es tracta de l’escola d’Emboret, un centre educatiu rural d’una de les regions més pobres i aïllades de Tanzània, situada al districte de Simanjiro i poblada per una majoria de comunitat massai. La iniciativa també ha posat en marxa un sistema d’energia fotovoltaica per tal que el centre sigui autosuficient energèticament

El Grup en Innovació Docent (GID) del Departament de Física de l’Escola Politècnica Superior de UdG ha impulsat aquest projecte per conscienciar els membres i famílies de la comunitat massai dels beneficis que aporta l’educació. La iniciativa és una ampliació d’una acció anterior que el mateix equip de la UdG va dur a terme l’any 2019 l’escola d’Abay Mado, a Etiòpia.

Objectius pedagògics
La iniciativa ha desplegat accions per tal que l’alumnat desenvolupi les competències del currículum de manera completa i adequada. Diferents estudis han observat que calen plans de formació per a professorat amb l’objectiu d’implementar els nous currículums competencials. Per aquest motiu, s’han realitzat activitats dirigides a docents com ara seminaris en metodologies actives, tallers participatius en l’aprenentatge basat en projectes i la tutorització de docents de l’escola d’Emboret. També s’ha promogut la creació de xarxes docents del districte de Simanjiro.

Les mancances estructurals a Tanzània fan que la majoria de les escoles de Simanjiro no disposin de serveis bàsics com l’electricitat. Per això, l’estiu del 2021, es va instal·lar la xarxa elèctrica al centre. Aquest mes de gener, el coordinador de l’equip tècnic del projecte, Jesús Planella, ha fet una estada a l’escola per implantar un sistema generador fotovoltaic. D’aquesta manera, s’ha dotat el centre de corrent elèctric net i sostenible. Una vegada resolta aquesta mancança, s’ha proveït l’escola amb material informàtic i s’ha posat en marxa una sala d’ordinadors.

La iniciativa s’ha finançat en el marc de la XVIII convocatòria d’ajuts per a projectes de cooperació per al desenvolupament de la UdG. Hi ha col·laborat l’Institut de Ciències de l’Educació de la UdG; el Departament d'Arquitectura i Tecnologia de Computadors de la UdG; l’empresa SolarCasa Energy, que ha cofinançat el sistema d’energia fotovoltaica; l’empresa JCM TECHNOLOGIES S.A.; i, també, particulars que han donat material informàtic com ara ordinadors, teclats i pantalles.

El projecte s’ha estructurat en dos equips. L’equip tècnic ha estat coordinat per l’investigador del Departament de Física de la UdG i professor a l’Escola Universitària de la Salut i l’Esport (EUSES), Jesús Planella, amb la participació l’investigador del grup de recerca en Enginyeria de Fluids, Energia i Medi Ambient (GREFEMA), Alexandre Deltell. Tots dos han tutoritzat el treball de fi de grau de l’estudiant de la UdG, Manel Rodriguez, que ha dissenyat l’electrificació de l’escola d’Emboret i l’ha supervisat ‘in-situ’ per fer-la sostenible.

L’equip docent ha estat coordinat per la investigadora de la UdG Marianna Soler, que també és membre de la Xarxa d’Innovació Docent (XID) i actualment exerceix com a coordinadora del Grup d’Innovació Docent en Física (GID-Física). Aquest equip està format pel professorat del Departament de Física, Jordi Colomer, Lluïsa Escoda, Jesús Planella, Teresa Serra i Joan Josep Sunyol.