Universitat de Girona > Una jornada a la UdG abordarà la problemàtica de l’aigua i l’emergència climàtica

Universitat de Girona

La jornada “Aigua i emergència climàtica a les comarques gironines: reptes i solucions” tindrà lloc el 25 de març al Parc Científic i Tecnològic, organitzada pel Campus Aigua. La Universitat de Girona reconeixerà la tasca de Josep Pascual en la recollida de dades meteorològiques que han posat de manifest el canvi climàtic.

El Campus Aigua de la Universitat de Girona (UdG) abordarà la problemàtica dels recursos hídrics i l’emergència global causada pel canvi climàtic en una jornada que tindrà lloc aquest divendres, 25 de març, a l’edifici Narcís Monturiol del Parc Científic i Tecnològic. El Campus Aigua posa en marxa així la seva primera jornada que porta per títol “Aigua i emergència climàtica a les comarques gironines: reptes i solucions”.

La jornada es durà a terme divendres dia 25 de març al matí a l’Auditori Manel Xifra (Edifici Narcís Monturiol) del Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona. La iniciativa es dirigeix a administracions públiques, entitats sense afany de lucre, empreses del sector, professionals i a la societat en general. Ja s’hi ha inscrit un centenar de persones.

L’objectiu principal de les jornades del Campus Aigua és fer arribar el coneixement generat pels grups de recerca de la UdG en l’àmbit de l’aigua a la societat, compartir experiències i establir col·laboracions amb els diferents agents del territori per millorar la qualitat de vida ara i en el futur.

La directora del Campus Aigua, Clàudia Fontàs, i el director de l’Agència Catalana de l’Aigua, Samuel Reyes, inauguraran la jornada. El responsable de l’Àrea d’Adaptació de l’Oficina Catalana del Canvi Climàtic de la Generalitat de Catalunya, Gabriel Borràs, també hi participarà al costat d’investigadors i investigadores de cinc grups de recerca, que exposaran solucions adaptades al territori gironí. Són Anna Ribas (Grup de Recerca en Canvi Socioambiental), Gerard Arbat (Grup de recerca Enginyeria i Gestió del Reg), Josep Mas-Pla (Geologia i Cartografia Ambiental i Institut Català de Recerca de l'Aigua), Xavier Quintana (Grup de recerca en Ecologia aquàtica continental) i Manel Poch (Laboratori d'Enginyeria Química i Ambiental).

Tot seguit, tindrà lloc una taula rodona amb l’investigador de l’IRTA Mas Badia i secretari de la Junta central d'usuaris d'Aigües del Baix Ter, Francesc Camps; la directora del Consorci del Ter, Teia Puigvert; el cap del servei d'abastament i regeneració d'aigua Consorci d'Aigües Costa Brava Girona, Lluís Sala; i el director Agència Catalana de l’Aigua, Samuel Reyes. La conversa estarà moderada pel director del Catalan Water Partnership, Xavier Amores.

Reconeixement a Josep Pascual
Nascut l’any 1950 i topògraf de professió, Josep Pascual és un apassionat de la meteorologia. Va començar a recollir dades del mar i l’atmosfera de l’Estartit quan només tenia 15 anys, i va donar lloc a una de les bases de dades meteorològiques més llarga i completa del país. Des d’aleshores, la seva col·laboració ha estat crucial per nombroses investigacions científiques i el Servei Meteorològic de Catalunya, fins al punt que la NASA ha reconegut la importància de la seva tasca.

Per aquest motiu, la Universitat de Girona li farà un sentit reconeixement per agrair-li la seva tasca altruista de recopilació i compartició de  dades que han esdevingut imprescindibles per a la detecció i comprensió del canvi climàtic a la Mediterrània Occidental.

D’altra banda, el dijous dia 24 a la tarda tindrà lloc una sessió de recerca amb divuit doctorands del Campus Aigua. En el marc d’aquesta iniciativa exposaran els resultats més rellevants de la seva recerca en l'àmbit de l'aigua. Aquesta sessió és oberta al públic general.