Universitat de Girona > Filmin estrena el documental sobre la PAH de l’estudiant de la UdG Ugaitz Albisu

Universitat de Girona

La plataforma de cinema online ha inclòs en el seu catàleg el curtmetratge documental "Cuerpos en vilo, la cara oculta de un desahucio" dirigit per Ugaitz Albisu. El film tracta les conseqüències socials i emocionals que hi ha darrere dels desnonaments.

El documental Cuerpos en vilo, la cara oculta de un desahucio, dirigit per l’estudiant del grau d’Educació Social de la Universitat de Girona (UdG) Ugaitz Albisu ja està disponible a la plataforma de cinema online Filmin. El curtmetratge recull paraules, emocions i pensaments de persones que estan a punt de perdre la seva casa i s’ha realitzat amb la col·laboració de Plataforma d'Activistes per l'Habitatge (PAH) de Girona i Salt. El film també aporta el punt de vista de diferents professionals amb l'objectiu de fer visibles les conseqüències emocionals, legals i socials que amaga un desnonament.

A mitjans del 2021, arran d’un treball del grau, Albisu va assistir a una assemblea de la PAH i va conèixer la situació de persones amb problemàtiques relacionades amb l'habitatge. Aquest estudiant donostiarra de 20 anys resident a Girona, commogut per la crua realitat de moltes famílies, va decidir formar part de l'entitat i aprofundir en aquesta temàtica.

El jove director remarca la deshumanització envers les persones amb problemes d'habitatge i els discursos que creen un imaginari social, segons ell, totalment erroni. A partir d'aquí, Ugaitz Albisu va ser conscient de la necessitat i importància de donar veu a aquestes persones perquè elles mateixes expliquin la seva problemàtica.

D'aquesta manera, Albisu va reservar l'equip audiovisual que ofereix la UdG i va entrevistar testimonis. Així es va iniciar un documental sense pressupost, de 26 minuts, que ha aportat al públic l’enfocament tan humil que desprèn aquesta realitat. Per donar més força i consistència a la pel·lícula, l’estudiant basc ha completat els casos amb el punt de vista d’activistes i professionals del dret i la psicologia.

8 festivals en 6 mesos
El curtmetratge va iniciar el recorregut per festivals nacionals i internacionals el passat mes d'agost i, a dia d’avui, s’ha seleccionat a vuit certàmens: Festival Gollut (Ribes de Freser), Barciff (Barcelona), Madriff (Madrid), Valeiff (València), Ficso (Argentina), DOCA (Argentina), Miradas diverses (Caracas) i el Festival de Cine y Derechos Humanos (Barcelona). Al Festival Gollut, la pel·lícula va obtenir el premi del públic i una menció especial del jurat.

Amb motiu de l’estrena a Filmin, on es podrà veure durant un any i mig, el documental es va presentar a la Facultat d’Educació i Psicologia de la UdG el dia 10 de gener. En aquest acte, testimonis, activistes i tècnics de la PAH Girona-Salt i l'Ateneu Popular Fera Ferotge de Blanes, a més d'estudiants d'Educació Social, van participar en la presentació i en el debat posterior.

La segona setmana de març, el film es projectarà a l’Ateneu 24 de Juny de Girona (Carrer de les Ferreries Velles, 11).