Universitat de Girona > L’Ajuntament de Girona i la UdG s’uneixen per vetllar per la salut de l’alumnat universitari

Universitat de Girona

Un acord entre les dues institucions posa a disposició els serveis del Centre Jove de Salut Integral per al conjunt d’estudiants de la UdG. El nou espai oferirà atenció en prevenció d’addiccions i en matèria de salut afectiva i sexual.

L’Ajuntament de Girona i la Universitat de Girona (UdG) vetllaran per la salut del conjunt d’estudiants universitaris amb la posada en marxa d’un nou servei d’atenció en prevenció d’addiccions i en matèria de salut afectiva i sexual. Totes dues institucions han signat un conveni per tal de complir amb l’objectiu de promoure la salut, així com evitar conductes de risc i l’aparició de trastorns de salut a llarg termini. Concretament, l’acord consisteix a posar els serveis del Centre Jove de Salut Integral de l’Ajuntament de Girona a disposició de l’estudiantat. Un cop a la setmana, un psicòleg i una llevadora atendran l’alumnat en un espai del Campus de Montilivi que garantirà la intimitat de les persones que facin ús del servei.

El nou espai acompanyarà el jovent universitari amb informació per prevenir diverses addiccions (alcoholisme, drogodependència, tecnologia, compres online, joc...) i per establir relacions afectives i sexuals saludables. També pretén detectar necessitats o problemàtiques de manera precoç. Així, el centre vol convertir-se en una porta d’entrada a l’atenció individual, respondre a les necessitats del col·lectiu d’estudiants, i procurar-los recursos especialitzats. Aquesta oferta se suma al Servei d’Atenció Psicològica que la Universitat ja ofereix per tota la comunitat universitària i que es va reforçar amb l’esclat de la pandèmia.

L’espai de salut s’activarà aquest mes de febrer i està reservat exclusivament a l’alumnat de la UdG, que hi accedirà sense cap cost. A més de ser gratuït, també és un servei anònim i confidencial. L’èmfasi de les intervencions es posa, doncs, en l’acompanyament preventiu i de promoció de la salut. Les persones que vulguin demanar cita ho podran fer a través del web de la UdG (https://www.udg.edu/ca/viu/udgsalut) i podran escollir si volen una atenció presencial o telemàtica.

Compromís institucional
Des de l’Ajuntament de Girona es realitzen accions per a les persones joves des de fa molts anys, les quals tenen com a objectiu la prevenció de patologies i la millora de la qualitat de vida d’aquest col·lectiu. El jovent és un grup poblacional vulnerable i, si les accions dirigides a aquesta franja d’edat són sempre importants, ara encara ho són més, atès el malestar emocional i l’aïllament que ha provocat la pandèmia. “Com a Ajuntament sabem que hem de donar resposta a les noves necessitats de la societat, i amb la pandèmia s’ha fet més evident que la salut mental entre els nostres joves és ara mateix un dels principals reptes que tenim. De fet, aquest ja era un dels eixos que vam determinar en el Pla Local de Salut que vam aprovar el 2018, gràcies a la feina feta aleshores ara podem actuar de manera més ràpida i efectiva davant un problema que els experts admeten que va a més. En aquest sentit, és important col·laborar amb la UdG per poder oferir un servei adaptat a les necessitats dels joves, i aquest conveni és un exemple del camí a seguir en el futur”, ha ressaltat la regidora de Salut de l’Ajuntament, Eva Palau.

Al seu torn, la UdG, a través del Programa UdG Saludable, gestionat per l’àrea de promoció de la salut de la Unitat de Compromís Social, treballa per crear unes condicions d’estudi i treball saludables, i per introduir la salut i la seva promoció com a eixos a considerar en les accions que es realitzen des del centre. També es desenvolupen accions específiques de promoció de la salut, dirigides a tota la comunitat universitària així com a tot el conjunt de la població. La vicerectora de Territori i Compromís Social, Sílvia Llach, ha posat de manifest la importància d’aquesta col·laboració entre la UdG i l’Ajuntament. “La Universitat de Girona sempre ha estat preocupada per la salut de l’estudiantat”, ha afirmat. Per això, Llach subratlla l’interès d’oferir aquesta atenció al mateix campus universitari ja que, per l’alumnat, és “un espai propi on, a més d’estudiar, poden tenir cura de la seva salut”.