Universitat de Girona > Un projecte promourà l'estudi dels Jocs Florals (1859-1977) arreu del territori

Universitat de Girona

Un projecte promourà l'estudi dels Jocs Florals (1859-1977) arreu del territori

El grup de recerca de Patrimoni Literari fa una crida de col·laboració ciutadana per recollir informació i estudiar l’impacte dels Jocs Florals arreu de Catalunya.

El grup de recerca de Patrimoni Literari de la Universitat de Girona (UdG) ha engegat una campanya per recollir informació i documents a l’entorn dels Jocs Florals i altres certàmens literaris celebrats a Catalunya entre 1859 i 1977. Aquest període abraça des de la restauració dels Jocs Florals de Barcelona i fins a l’inici de la Transició. L’objectiu de la recerca és entendre’n les implicacions socials, culturals i polítiques de cada moment.

El projecte, amb el nom «Literatura i societat: arxius, entitats i publicacions», es proposa recollir dades i analitzar el fenomen dels Jocs Florals com a eix vertebrador d’una sèrie d’elements socials i culturals que configuren un sistema més complex, en el qual el paper de les associacions, centres culturals i publicacions pren una importància cabdal per a la generació i l’establiment de xarxes culturals i intel·lectuals.

Una altra finalitat del projecte és fer visible el teixit social i cultural que va contribuir a la vida literària i cultural dels municipis i les comarques amb la celebració de certàmens literaris entre 1859 i 1977. Aquesta tasca, perquè sigui completa, només és possible des del coneixement profund de la vida cultural de cada població i comarca.

L’equip d’investigador, liderat per Margarida Casacuberta, busca la col·laboració d’estudiosos locals i d’aquelles persones que tinguin interès i coneixements sobre la història i la memòria de la vida cultural del seu municipi que vulguin participar en els treballs de recerca i investigació. El projecte compta amb la complicitat de l’Institut Ramon Muntaner (IRMU) i té la intenció d’obrir-se als Centres d’Estudi locals i comarcals d’arreu de Catalunya.

La primera fase del projecte, que ja s’ha iniciat, consisteix en la localització dels materials relacionats amb aquests certàmens (com ara actes, revistes, diaris, cròniques, cartells, etc.) als arxius municipals i comarcals d’arreu de Catalunya. Els materials recollits s’introduiran al mapa dels Jocs Florals disponible a www.patrimoniliterari.cat/JocsFlorals. Al llarg del projecte es faran diverses sessions arreu de Catalunya per donar a conèixer els resultats de la recerca en curs i la importància dels Jocs Florals com a fenomen social i cultural.

Els interessats a col·laborar amb el projecte, poden escriure a: patrimoni.literari@udg.edu.

Els Jocs Florals, fenomen de representació i vertebració socials
El 1859 s’instauren a Barcelona els Jocs Florals amb la voluntat de promoure la creació literària en llengua catalana. El certamen es va articular a través de la divisa Patria, Fides, Amor, els tres premis ordinaris —Englantina, Viola i Flor Natural— i la celebració d’una cerimònia de lliurament dels premis (que incloïa el nomenament d’una reina de la festa, la lectura de les obres premiades i de discursos, etc.). Al cap de pocs anys, el model, amb algunes variacions segons el cas, es va anar reproduint pel territori fins a convertir-se en un dels puntals de la societat i la cultura del país. I la celebració d’aquests certàmens va generar una quantitat ingent de textos (i paratextos) que permeten estudiar la progressiva construcció de símbols i mites de la identitat catalana.

Així mateix, els Jocs Florals i els certàmens literaris van convertir-se un element de representació i vertebració important del teixit intel·lectual, cultural i social del país, fins al punt de constituir-se com a un dels fenòmens literaris-culturals de més rendiment en la història politicocultural catalana contemporània, tant pel que fa a la rellevància en la construcció de xarxes culturals, intel·lectuals i polítiques, com pel fet de vertebrar un territori a partir de motius i corrents literaris vinculats amb els llocs.

Per aquest motiu, des de l’Institut de Llengua i Cultura Catalanes de la Universitat de Girona es va impulsar el mapa dels Jocs Florals, disponible a www.patrimoniliterari.cat/JocsFlorals, una eina d’estudi i divulgació que permet fer una lectura local, comarcal i global del fenomen.