Universitat de Girona > La UdG impulsa un estudi que ha detectat 11 noves varietats de raïm a Calonge

Universitat de Girona

La UdG impulsa un estudi que ha detectat 11 noves varietats de raïm a Calonge

La recerca ha estat finançada per la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge i Sant Antoni, formada per la UdG i l’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni.

La Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge i Sant Antoni de la Universitat de Girona i l’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni han presentat els resultats d’un estudi encarregat fa dos anys a l’equip de viticultura de la Universitat de La Rioja.

L’estudi ha permès redescobrir noves varietats de vinya en el terme municipal del poble calongí i situen l’àrea vitícola de Calonge com “un cas únic al món, ja que posseeix un patrimoni genètic d’una riquesa excepcional que hauria de ser protegit i caracteritzat amb una profunditat més gran”. L’alcalde de Calonge i Sant Antoni, Jordi Soler, recalca la importància de “tenir un patrimoni natural que s’ha anat conservant de manera molt especial amb el pas del temps". L’estudi certifica que la variabilitat de l’àrea vitícola de Calonge és realment excepcional, perquè no es coneix cap cas, ni a Espanya ni a altres països, en el que en quatre o cinc parcel·les de vinyes existeixi aquest nombre de genotips diferents i, més especialment, aquest nombre de genotips nous.

Entre les 27 accessions prospectades durant l’anàlisi genètic, 14 genotips van ser identificats, 11 han resultat genotips originals i 13 no han sigut identificats; és a dir, que no havien sigut descrits anteriorment. Per fer-se una idea d’aquest grau d’excepcionalitat, l’equip de viticultura de la Universitat de La Rioja ho compara amb les prospeccions realitzades a la DOC Rioja, en un espai de 30 anys i 65.000 hectàrees de vinyes, en les quals es van trobar, únicament, tres o quatre genotips nous. El doctor en Enologia de la Universitat de La Rioja, Pedro Balda, assegura que “tot i que algú podia ser conscient del potencial que hi ha a Calonge, crec que ningú no es pot fer a la idea de la realitat que existeix. Hi ha una mina, un pou de varietats. Els agricultors del municipi han aconseguit conservar el patrimoni genètic a la forma tradicional, i per això no hi ha cap zona com aquesta”.

Lluís Molla, president de la Fundació Remença XXI, va descriure l’estudi com “la confirmació de quelcom que intuíem: que Calonge té unes vinyes multivarietals, de les quals estàvem convençuts que hi havia varietats totalment desconegudes”. Dins dels resultats també s’aconsella ampliar la zona de prospecció en vinyes d’altres viticultors i, fins i tot, a altres zones més allunyades del nucli agrícola de Calonge, en les quals hagin existit vinyes prèviament i encara es conservin ceps en estat salvatge. L’elevada proporció (50%) de genotips desconeguts posa de manifest l’interès i coneixement dels viticultors de la zona en les seves vinyes i varietats tradicionals, així com la seva gran capacitat per preservar, al llarg del temps, la biodiversitat de les seves vinyes.

Per la directora de la càtedra, Dolors Vidal, “amb aquest estudi se subratlla el compromís de treballar conjuntament de cara al futur entre Alcaldia de l’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni, Fundació Remença XXI, les D.O. de la zona i la Càtedra”.

Els resultats es van presentar en un acte al Castell de Calonge amb la participació de Pedro José Balda Manzanos, doctor en Enologia de la Universitat de La Rioja que ha realitzat l’estudi amb Fernando Martínez de Toda, catedràtic de Viticultura; Lluís Molla, president de la Fundació Remença XXI; Jordi Soler, alcalde de Calonge i Sant Antoni, i Dolors Vidal, directora de la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge i Sant Antoni.