Universitat de Girona > Un projecte involucrarà la ciutadania en la recollida i anàlisi de plàstics als rius d'alta muntanya

Universitat de Girona

El CEAB-CSIC, Anthesis Lavola i la UdG han adaptat els protocols científics emprats a les sortides de camp per garantir una participació senzilla i autònoma. La recollida de dades es farà mitjançant l’aplicació internacional Marine Debris Tracker, que compartirà els resultats de manera oberta. L’activitat estarà oberta a escoles, centres d’educació no formal i públic general de Catalunya, França i Andorra.

El Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC), l’empresa experta en sostenibilitat Anthesis Lavola, la Universitat de Girona (UdG), el Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS), la Universitat de Barcelona (UB) i la Université Clermont Auvergne (UCA), amb la col·laboració de Cicloplast, han llançat avui l’activitat PLASTICØPYR Switch de ciència ciutadana en el marc del projecte europeu PLASTICØPYR. Amb aquesta finalitat han adaptat els protocols científics que empren en les sortides de camp i han elaborat unes guies didàctiques destinades a la ciutadania.

El desenvolupament d’una activitat de ciència ciutadana és un eix central del projecte PLASTICØPYR, que té com a objectiu prevenir de manera sostenible l’acumulació de residus plàstics als rius de muntanya. L’acció vol conscienciar la ciutadania del problema que suposa la contaminació per residus plàstics a l’entorn natural, fent-la partícip del procés científic que l’analitza. Amb la realització d’aquest estudi de camp les persones participants podran observar de primera mà l’impacte humà sobre el medi ambient.

Per fer possible l’activitat, el CEAB-CSIC, Anthesis Lavola, la UdG, el CNRS i la UCA han desenvolupat unes guies didàctiques, entre d’altres materials, que es poden descarregar al web del projecte (www.plastic0pyr.wordpress.com), les quals adapten els protocols científics a un llenguatge planer però rigorós. L’acció s’haurà de dur a terme a qualsevol riu situat per sobre dels 300 metres d’alçada sobre el nivell del mar.

Les guies, desenvolupades per afavorir el treball autònom, comparteixen el procés científic amb la població: des de la presa de mostres fins a la proposta solucions locals, passant per l’anàlisi de dades i l’elaboració de conclusions.

La recollida de dades es realitzarà amb l’aplicació Marine Debris Tracker, una plataforma internacional que ja ha identificat i caracteritzat més de 3,5 milions de residus a nivell mundial gràcies a la ciència ciutadana, i que ha estat adaptada a PLASTICØPYR per la UB. Les persones participants recolliran els residus que es trobin a les zones de mostreig i introduiran les seves característiques a l’app, que inclourà les coordenades on es troba cada ítem mitjançant la geolocalització. Els resultats es pujaran automàticament al web de la plataforma i seran visibles per qualsevol persona arreu del món. L’equip científic del projecte també els rebrà per tal de poder-los analitzar.

Per altra banda, s’ha creat un correu de comunicació directa amb l’equip científic per tal que usuaris i usuàries de l’activitat comparteixin les seves conclusions i propostes de solucions.

L’activitat s’ha llançat avui i està destinada inicialment als centres educatius i grups d’ensenyament no formal de Catalunya, Andorra i França. Més endavant s’obrirà també al públic general, per tal que tothom qui vulgui pugui participar en la recollida i caracterització dels residus plàstics en rius de muntanya.