Universitat de Girona > Dos nous volums de la Col·lecció Butaca Casademont reflexionen sobre IA i lideratges i poder

Universitat de Girona

Els llibres es presentaran al Centre Cultural La Mercè aquest dijous, 27 de maig, a les set de la tarda.

La Butaca Jaume Casademont, una proposta conjunta de la Fundació Jaume Casademont, de l’Escola Municipal d’Humanitats (EMHU) de l’Ajuntament de Girona, i de la Universitat de Girona, va néixer fa més de deu anys amb l’afany d’aportar a la ciutat, des de la iniciativa privada que evoca la figura de qui va ser un destacat empresari i polític gironí, i des del suport institucional, un àmbit de reflexió i de debat a l’entorn de temàtiques molt diverses que ens afecten com a ciutadans del segle XXI.

S’han assegut a la Butaca Casademont, en les seves diferents edicions, artistes, escriptors, intel·lectuals, cuiners, científics, analistes del passat, topògrafs del present i escrutadors del futur, homes i dones que han posat a l’abast de la ciutadania, en un format amable, directe, entenedor, les seves investigacions, la seva experiència vital, el seu acostament a la realitat. De fet, no s’hi asseien, sinó que la Butaca romania al fons de l’escenari del Centre Cultural la Mercè, com un símbol de civilitat i conversa, de diàleg distès i d’alta divulgació.

L’èxit de totes les edicions de la Butaca Casademont no rau només en el fet que s’han omplert les sessions programades en tots aquests anys, sinó en la constatació de la intensitat de la reflexió, de l’interès que ha despertat la presència d’experts en un públic delerós de compartir visions del món.

La Butaca de desembre de 2018 es va plantejar com un llarg diàleg a dues bandes que es va estendre al llarg de tres sessions. El filòsof Joan Manuel del Pozo i l’enginyer Ulises Cortés van exposar els seus plantejaments sobre la Intel·ligència Artificial i van establir comparacions amb una altra intel·ligència, la natural, a partir de tres preguntes: “Per què en diem intel·ligència?”; "Podem posar límits a la intel·ligència?”; “Podem posar intel·ligència als límits?”. Aquest volum conté, de manera íntegra, el debat entre ells dos: amè, profund i amical; i és un exemple de com agermanar humanitats i ciència a l’entorn de discussions sobre l’ètica, el coneixement i els avenços tecnològics.

La Butaca de desembre de 2019 es va plantejar com un cicle concentrat en tres setmanes sobre una temàtica unitària – Lideratge, poder i revolta –, a partir d’una lliçó inaugural –“Lideratge i autoritat”, a càrrec del filòsof Daniel Gamper– i de dues converses entre dues parelles de pensadores que van debatre sobre “El lideratge al segle XXI” –Íngrid Guardiola i Míriam Díez– i sobre “El poder concentrat i la dissolució del poder” –Marina Garcés i Guiomar Rovira. Aquest volum conté, de manera íntegra, la transcripció de les tres sessions.