Universitat de Girona > La Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar difon els treballs de recerca de batxillerat premiats

Universitat de Girona

La càtedra ja ha publicat la nova convocatòria dels ajuts als treballs de recerca. Es poden presentar propostes entre l’1 d’abril i el 7 de maig

Coincidint amb el Dia Mundial de l’Aigua, que se celebra cada any el 22 de març, la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar de l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm, la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i la Universitat de Girona (UdG) ha difós els resultats dels treballs guanyadors de la quarta edició dels Ajuts a Treballs de Recerca d’Estudiants de Batxillerat 2020.

En aquesta ocasió, els dos alumnes becats, que han desenvolupat el treball al llarg del darrer any, han estat Josep Farrés Palomeras (Institut Anton Busquets i Punset - Sant Hilari Sacalm) pel seu treball sobre el gas radó; i Maria Aguilera Masnou (Institut Montsoriu – Arbúcies), que ha desenvolupat una investigació sobre els microplàstics. Els dos treballs es poden veure en format de píndola multimèdia al web de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar.

Una nova convocatòria
La Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar ha obert la convocatòria de la cinquena edició dels Ajuts a Treballs de Recerca d’estudiants de Batxillerat corresponent a aquest any. El termini per presentar les propostes estarà obert de l’1 d’abril al 7 de maig, ambdós inclosos, i les bases i els models per formalitzar la sol·licitud es poden descarregar al web de la càtedra. Aquests ajuts, que es convoquen anualment, incentiven la realització de projectes de recerca científica per part d’estudiants de batxillerat a l’entorn del patrimoni natural de les Guilleries, especialment en les temàtiques d’aigua i natura.

A més de dotar a cada estudiant amb 300 euros i el seu respectiu institut amb 100 euros més, els alumnes becats gaudeixen de l’assessorament i dels mitjans tècnics de grups de recerca de la UdG i la UVic-UCC, i de la tutorització de professorat investigador expert en la seva temàtica.

Aproximar-se al món de la recerca
Els Ajuts a Treballs de Recerca d’estudiants de Batxillerat serveixen com a primera aproximació dels estudiants al món de la recerca i la universitat, tot incentivant el seu interès per la ciència i el coneixement. Alhora, els permeten entrar en contacte directe amb equips de recerca d’alt nivell. “Per a algú de 16 o 17 anys, això té un impacte enorme en la seva formació”, indica Marc Ordeix, codirector de la càtedra per la UVic-UCC. També pretenen servir-los d’ajuda per aclarir el seu horitzó acadèmic més immediat, proporcionant-los suport econòmic per investigar allò que han triat perquè els agrada o els interessa.

David Soler, codirector de la càtedra per la UdG, hi afegeix: “De les quatre edicions realitzades fins ara, un 75% de les persones beneficiàries dels ajuts han estat noies, fet que demostra que elles estan sobradament capacitades per assumir un rol destacat en el món de la recerca científica i tecnològica”. Segons Georgina Vilà, regidora d’Educació de l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm, “aquests nois i noies aviat deixaran els seus pobles per cursar els estudis superiors. Per això és tan important que puguin desenvolupar treballs basats en problemàtiques reals i que els afecten de prop. Aquesta experiència reforça el vincle amb el seu territori natal”. I Ordeix i Soler subratllen: “I, en el futur, els recordarà que la recerca també es pot fer al costat de casa”.

Els nivells del gas radó
Josep Farrés ha investigat la presència de gas radó a l’interior dels habitatges a Sant Hilari Sacalm. El radó és un gas radioactiu que s’emet de manera natural, habitualment en concentracions molt baixes, a partir de terrenys de composició granítica, com és el cas de Sant Hilari Sacalm. Tot i que es dissipa ràpidament, en espais tancats pot arribar a assolir concentracions que, en cas d’exposicions perllongades, poden ser un factor de risc ambiental rellevant de malalties carcinògenes.

Farrés ha determinat els nivells de radó en diversos tipus d’espais interiors i amb diferents condicions constructives i d’ús. En algunes circumstàncies ha detectat que se superen els llindars recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS). De l’estudi de Farrés es conclou que solucions senzilles com ara una ventilació regular o la introducció d’aïllaments adequats a l’estructura de les edificacions, són les millors mesures per mantenir a ratlla el radó. Carles Roqué Pau, del Centre de Geologia i Cartografia Ambiental de la UdG, ha assessorat aquest estudiant en el desenvolupament del treball.

La presència dels microplàstics
Maria Aguilera s’ha centrat en l’estudi dels microplàstics a la riera d’Osor. Els microplàstics –partícules sintètiques de mida diminuta i de molt difícil degradació– fa dècades que són presents al medi, especialment als mars i oceans, però no ha estat fins fa poc que s’ha constatat l’impacte que tenen en els ecosistemes fluvials. Aguilera ha mostrejat i analitzat en detall l’aigua de la riera d’Osor, aigua avall de Sant Hilari Sacalm, abans i després de l’estació depuradora municipal.

Amb la utilització de recursos pràcticament casolans (condicionats per la pandèmia) i amb solucions enginyoses, Aguilera ha constatat que el tipus de microplàstics predominants són les microfibres i que el seu origen és tant a la xarxa de col·lectors pluvials que drenen els carrers de la població com a les aigües residuals que procedeixen dels habitatges. Alhora, Aguilera ha demostrat la baixa eficàcia de la depuradora per eliminar-los, i ha posat de manifest que és una instal·lació que no està pensada per fer front a aquests contaminants emergents. Aquesta recerca ha comptat amb el suport de Meritxell Abril Cuevas i Lorenzo Proia, del Centre Tecnològic BETA de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC).