Universitat de Girona > El programa Margalida Comas impulsarà la innovació docent a les universitats

Universitat de Girona

El programa Margalida Comas impulsarà la innovació docent a les universitats

El programa proposa l’ampliació d’espais pel coneixement mutu i l’intercanvi d’experiències, així com la creació d’instruments d’avaluació dels models educatius d’acord amb el coneixement científic actual sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge.

El programa Margalida Comas de millora de la docència i l’aprenentatge a la universitat impulsarà a partir del pròxim trimestre les primeres actuacions per modernitzar i adequar els mètodes docents i d’aprenentatge en l’àmbit de l’educació superior. Els vicerectors, degans i professors de les universitats catalanes han conegut de primera mà, el desplegament del programa en el marc de la jornada "La millora de l’ensenyament i l’aprenentatge a la universitat", celebrada el 13 de març a la Secretaria d’Universitats i Recerca, que impulsa aquest programa a través del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC).

El director del programa, Josep-Eladi Baños, ha explicat que les primeres actuacions se centraran en la determinació dels perfils d’aprenentatge i de les raons de la manca de rendiment acadèmics, així com dels indicadors de qualitat a la docència en els professors per permetre la seva avaluació. El programa també preveu la convocatòria d’ajuts a la recerca i innovació educativa a les universitats, a més de la creació d’un programa interuniversitari de formació docent mínima per professors novells. “Són els professors novells els que realment faran el canvi educatiu a les universitats catalanes”, ha destacat.

Prèviament a la posada en marxa d’aquestes primeres actuacions, a finals del mes d’abril, es constituirà formalment el Consell Assessor del programa que estarà integrat per vicerectors de docència i tècnics d’innovació de les universitats catalanes, així com per un conjunt d’experts. “D’acord amb el tarannà del programa s’ha deixat en mans de les universitats que designin la persona que considerin més adequada en funció de les estratègies d’innovació de la pròpia institució”, ha subratllat el director del programa.

Durant el pròxim trimestre també es constituiran els grups de treball que s’encarregaran de l’anàlisi i implementació de les actuacions específiques, una vegada aprovades pel Consell Assessor. Unes actuacions que s’estructuren en tres àmbits: el de l’estudiantat, el del professorat i els de les universitats.

A banda de les primeres actuacions previstes, durant les reunions prèvies mantingudes amb les universitats i altres organismes vinculats a la innovació en l’àmbit de l’educació superior, la direcció del programa ha identificat que en l’àmbit de l’estudiantat, cal promoure estudis que contribueixin al coneixement, desenvolupament i l’avaluació dels processos d’aprenentatge. També s’han de mesurar l’efecte dels mètodes pedagògics i de la introducció de les TIC en docència.

En quant a les actuacions a les universitats, a banda de la convocatòria d’ajuts a la recerca i innovació educativa, el programa Margalida Comas proposa l’ampliació d’espais pel coneixement mutu i l’intercanvi d’experiències, així com la creació d’instruments d’avaluació dels models educatius d’acord amb el coneixement científic actual sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge.

El programa Margalida Comas, que té una durada inicial de 4 anys, “és un programa ambiciós a llarg termini ja que planteja un canvi de dinàmiques perquè els estudiants que arriben de primària i secundària es trobin amb una docència que també incideix en les competències que millor responen a les necessitats de futur”, ha explicat Baños. En aquest sentit, el director de programa espera que els primers resultats es puguin fer visibles en un parell d’anys.

Compromís amb l’avantguarda de la innovació educativa
La jornada de presentació del programa en l’àmbit acadèmic ha comptat amb la presencia de la directora de la iniciativa IBE-UNESCO, la doctora Mmantsetsa Marope. La International Bureau of Education (IBE) és l’oficina de la UNESCO amb l’encàrrec de proveir els governs de suport tècnic per al disseny de polítiques educatives igualitàries, inclusives i d'alta qualitat. Concretament, està promovent el canvi competencial dels currículums i, per tant, un canvi en la formació dels docents.

Amb la presència de la doctora Marope, que ha atès les preguntes de la comunitat universitària assistent a la jornada, el programa Margalida Comas s’alinea amb les polítiques d’avantguarda de la innovació educativa.

La jornada també ha comptat amb la presentació d’iniciatives de canvi ja iniciades per les diferents universitats de Catalunya. Concretament, se’n ha presentat tres. La primera correspon a Noves estratègies metodològiques per a l’aprenentatge en el grau de Dret, presentada per Ginebra Comellas del Grup d’Innovació Docent Dikasteia, de la Universitat de Barcelona (UB); la segona va revisar la Remodelació del Máster de formació de professorat de secundària de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), presentada per Mar Carrió; la tercera fou el projecte de recerca educativa “Analítiques pel (re)disseny i l’orquestració d’activitats d’aprenentatge actiu”, que va exposar Davinia Hernández de la UPF.

En opinió de Baños, cal destacar aquestes bones iniciatives ja existents a les universitats catalanes i que serveixen de punt de partida perquè es converteixin en la dinàmica del conjunt del sistema universitari de Catalunya. “El segle XXI és, sens dubte, el segle del coneixement i les universitats preparem professionals per a un entorn tremendament canviant”, ha afegit.