Universitat de Girona > La UdG estrena un ‘xatbot’ per resoldre els dubtes de la comunitat universitària sobre la COVID-19

Universitat de Girona

La Universitat de Girona vol fer més àgil l’atenció als seus usuaris a partir d’un programa informàtic que simula mantenir una conversa com si fos un humà. El ‘xatbot’ donarà resposta automàtica en català, castellà i en anglès i estarà disponible les 24 hores del dia, cada dia de la setmana.

La Universitat de Girona (UdG) ha posat avui en funcionament un bot conversacional per atendre les consultes de la comunitat universitària sobre la COVID-19. Es tracta d’un programa informàtic, anomenat col·loquialment ‘xatbot’, que simula conversar i respondre preguntes com si fos un ésser humà. Amb la implementació d’aquesta eina, la UdG posa a disposició un servei d’atenció 24 hores que respondrà automàticament els dubtes més freqüents a l’entorn de la crisi sanitària de la COVID-19 que afecten la Universitat.

A l’inici de la pandèmia, la UdG va crear la pàgina web www.udg.edu/infocovid per recollir informacions de diferent naturalesa relacionades amb la situació generada per l’aparició del virus, des de consells de salut per treballar o estudiar des de casa fins a la recerca sobre el virus que es desenvolupa a la institució. Des d’avui, el web incorpora aquest ‘xatbot’ que permetrà resoldre dubtes a través de respostes automàtiques. D’aquesta manera, atès que el bot conversacional està disponible les 24 hores, s’agilitarà el procés d’informació.

El sistema està preparat per donar resposta en tres idiomes: català, castellà i anglès. La versió catalana s’ha llançat avui atès l’alt nombre de consultes que es reben en aquesta llengua i, en les properes setmanes, s’activaran les versions en els altres idiomes.

El ‘xatbot’ permetrà dos tipus d’interaccions: es podrà obtenir informació a través d’un menú que guia la conversa i, també, amb de preguntes directes. Gràcies a un sistema d’intel·ligència artificial, el programa identifica la resposta més adient i l’ofereix. A més, les respostes seran cada vegada més acurades perquè el bot experimenta un procés d’autoaprenentatge a mesura que les persones usuàries el fan servir.

Aquest projecte de comunicació interna de la UdG sorgeix motivat pel gran volum de consultes reiteratives i en trams horaris de difícil cobertura que les unitats de la UdG i, en especial, l’Oficina de Salut Laboral (OSL) ha atès en els darrers mesos. La voluntat és que el ‘xatbot’ aporti un valor afegit: agilitat, immediatesa i disponibilitat horària. Amb l’automatització de les respostes a les consultes freqüents més importants, l’equip humà d’atenció als usuaris podrà redirigir i optimitzar els recursos en necessitats que requereixen una atenció personalitzada.

El projecte es va iniciar a principis del mes de novembre de l’any passat i, per tant, ha tingut una durada d’uns tres mesos. La posada en marxa del servei s’ha efectuat en un temps rècord per la necessitat de resoldre els dubtes de manera immediata. Hi ha participat un equip tècnic multidisciplinari amb coneixements en comunicació, processos relacionats amb la gestió de situacions de COVID-19 i sistemes d’informació. Durant aquest temps, la feina de les persones involucrades en el desenvolupament del bot conversacional ha estat detectar les preguntes més recurrents; preparar els diàlegs amb informació útil, actualitzada i completa; establir un procés de revisió i validació; fer la traducció dels textos al castellà i l’anglès; i integrar-lo en la pàgina web amb els requisits formals i de seguretat. Finalment, abans d’activar el ‘xatbot’, un grup de persones dels tres col·lectius de la UdG han posat el sistema a prova: han validat el programa i han suggerit millores.

El terme ‘xatbot’ és el resultat de la suma dels mots ‘xat’, que significa conversar en anglès, i ‘bot’, és a dir, la contracció de la paraula ‘robot’, en referència al programa informàtic que imita el comportament d’una persona.