Universitat de Girona > La ciència a l'abast de tothom

Universitat de Girona

La Universitat de Girona s’obre de nou a la ciutadania amb la 25a edició de la  Setmana de la Ciència que organitza cada any la Fundació Catalana per a la Recerca i la Investigació. Del 14 al 29 de novembre, es programaran activitats de divulgació científica arreu del territori català: jornades de portes obertes, exposicions, xerrades, jocs i tallers científics, entre d’altres. Aquest any, el final de la Setmana de la Ciència coincideix amb la celebració de la Nit Europea de la Recerca, el 27 de novembre, a més de 300 ciutats de tot Europa. A Catalunya, aquesta està coordinada des de la Universitat de Girona, participant-hi entitats de tot el territori català.

La situació excepcional viscuda amb motiu de la pandèmia de la COVID-19, fa que, la temàtica de la 25a Setmana de la Ciència se centri en aquesta malaltia, la seva evolució global i l’estat de la recerca sobre el coronavirus SARS-CoV-2.

A més a més, tindrà també altres temes centrals d’idèntica rellevància, com són, d’una banda, l’Any Internacional de la Sanitat Vegetal de la UNESCO, i de l’altra, el centenari del naixement de diferents persones que han estat referents als respectius camps de coneixement. Són el filòleg i lingüista Antoni Maria Badia i Margarit; el químic Enric Casassas i Simó; la química anglesa, Rosalind Franklin, clau en el descobriment de l’ADN; i l’escriptor i bioquímic Isaac Asimov. El meteoròleg, astrònom i sismòleg Eduard Fontserè i Riba s’afegeix als homenatjats per l’SC’20 pel 150è aniversari del seu naixement.

A la UdG es proposen desenes d’activitats en línia, que s’aniran desenvolupant des del 16 de novembre i acabaran amb la celebració de la Nit Europea de la Recerca, el 29 de novembre.

Ciència als instituts

Amb l’objectiu fonamental de despertar i potenciar l'interès dels més joves vers la ciència i la tecnologia, la UdG organitza l’activitat "Un dia en la recerca a la UdG” que consisteix en xerrades-col·loquis a càrrec de persones dedicades a la investigació.

Investigadors i investigadores de la Universitat de Girona explicaran la seva tasca, tant des del vessant científic com des de l’humà, a uns 3.000 estudiants de 4t curs d’ESO de tot el territori català.

Cicle d’entrevistes: El món en temps de pandèmia

Aquest cicle d’entrevistes, conduït per la periodista Núria Riquelme, s'emmarca dins les accions que organitza la UdG en motiu de la Setmana de la Ciència. Aquest cicle consisteix en 5 entrevistes on investigadors de renom (Joan Manel del Pozo, Dolors Vidal, Sílvia Simon, Albert Gómez i Pere Soler) analitzaran les implicacions globals de la pandèmia des de diferents àmbits de coneixement: filosofia, turisme, comunicació científica, salut i educació.

Les entrevistes es podran seguir en directe a través del canal de YouTube de la UdG.

Nit Europea de la Recerca

En aquesta nova edició, seguint les mesures proposades pel PROCICAT, s’ha dissenyat un programa d’activitats totalment en línia que serà retransmès en directe i conduït per Miquel Duran, professor del Departament de Química de la UdG juntament amb l’equip de joves divulgadors del projecte “Màgia i ciència”.

En el decurs de tota la tarda del divendres 27 de novembre es podrà gaudir de tallers, jocs, demostracions, màgia... amb la participació del grup de recerca Technosperm, l’Institut d’Informàtica i Aplicacions, l’Institut d’Ecologia Aquàtica, els Campus Sectorials de la UdG, entre d’altres,... i amb els experiments de Josep Duran, professor del Departament de Química de la UdG, i Dani Jiménez, presentador del programa del Súper 3 “Dinàmiks”, Dani Jiménez.