Universitat de Girona > LEQUIA participa en el desenvolupament d’un nou procés de recuperació d’estruvita potàssica

Universitat de Girona

El projecte planeja construir una planta pilot de K-estruvita a una granja. El projecte està finançat pel DARP a través del seu programa de projectes pilot innovadors per a Grups Operatius.

Cada vegada és fa més palès que, com a societat, hem de buscar alternatives més sostenibles per tal d’obtenir els nostres recursos. Així, un fertilitzant apreciat com és l’estruvita (fosfat d’amoni i magnesi) ja s’està produint per precipitació química en algunes estacions depuradores d’aigües residuals. És un bon exemple d’economia circular que vincula el sectors agrícola i de tractament de les aigües, i que permet garantir la disponibilitat d’aquest fertilitzant en el futur.

Tanmateix, la precipitació d’un altre compost com la K-estruvita (fosfat de potassi i magnesi) per aquesta mateixa via, planteja encara alguns reptes importants. El primer, la presència d’amoni, que bloqueja la formació d’aquest darrer mineral. Però, per què és important produir K-estruvita? Que té aquest compost químic que el faci més o menys desitjable que el seu parent, l’estruvita? La resposta la trobem precisament en la primera lletra del seu nom, és a dir, en la “K”, el potassi, un nutrient essencial per al creixement de les plantes però que en excés pot contribuir a la salinització del medi.

Per afavorir la precipitació de K-estruvita respecte a la d’estruvita, el projecte K-ECOFERTILIZER optarà per un tractament mitjançant nitrificació-desnitrificació per tal de desenvolupar a continuació un nou tractament en base el coneixement previ en aquesta matèria del grup de recerca LEQUIA de la Universitat de Girona. En aquest cas, l’efluent tractat no seran aigües residuals urbanes sinó la fracció líquida resultant d’una unitat de tractament de NDN de dejeccions ramaderes, que té un contingut elevat de potassi, i que, en determinades circumstàncies, cal tractar per prevenir la contaminació del sòl i de les aigües. Es tracta d’una iniciativa innovadora i pionera, tant pel que fa a la tecnologia aplicada com pel fet que està previst construir una planta pilot a peu de granja.

Així doncs, el projecte analitzarà les conseqüències de considerar aquest tractament en el maneig de les dejeccions porcines a nivell d’explotació ramadera, tant des de la vessant del tractament de les dejeccions ramaderes com de l’interès agronòmic del fertilitzant que es produeixi. Durant l’execució es preveu realitzar assajos prospectius als laboratoris del LEQUIA, construir i operar una planta pilot en una granja, i finalment avaluar el material produït com a fertilitzant de cereal.

El K-ECOFERTILIZER, que s’ha iniciat aquest passat mes de juliol, ha rebut finançament del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya a través del seu programa de projectes pilots innovadors per a Grups Operatius. El projecte compta amb la participació de Granges Terragrisa, la Fundació Mas Badia (IRTA), l’empresa Depurtech i la Cooperativa Agropecuària de Sant Martí de Tous.