Universitat de Girona > Augmentar el nombre d’espècies exòtiques invasores comportarà una pèrdua de biodiversitat massiva

Universitat de Girona

La professora del Departament de Ciències Ambientals de la Universitat de Girona, Núria Roura-Pascual, juntament amb un equip internacional d'investigadors ha analitzat com contribueixen les espècies exòtiques a la biodiversitat.

Augmentar el nombre d’espècies exòtiques invasores del 20 al 30 per cent comportarà una pèrdua de biodiversitat massiva a escala global. Aquesta és la conclusió a la que ha arribat un equip internacional d’investigadors en el marc del projecte AlienScenarios i entre els quals hi ha la professora del Departament de Ciències Ambientals de la UdG, Núria Roura-Pascual. El projecte ha estat liderat per Franz Essl i Bernd Lenzner de la Universitat de Viena.

Les espècies exòtiques contribueixen significativament a la pèrdua futura de biodiversitat

Les activitats humanes ja sigui intencionada o accidentalment introdueixen cada cop més espècies a noves regions del món, per exemple, a través del transport de mercaderies o el turisme. Algunes d’aquestes espècies exòtiques tenen conseqüències negatives per a la biodiversitat i el benestar dels humans, per exemple desplaçant espècies natives o transmetent malalties. Malgrat disposar d’informació relativament bona sobre la seva expansió històrica, encara existeixen molts interrogants sobre el seu desenvolupament futur.

Pèrdua dramàtica de biodiversitat

"En aquest moment encara no és possible generar prediccions precises basades en models informàtics sobre com canviarà l’expansió i l'impacte de les espècies exòtiques en el futur. Per tant, les valoracions d’experts obtingudes mitjançant enquestes estandarditzades són una eina important per a comprendre millor les causes i conseqüències de l’expansió i l’impacte d’espècies exòtiques en les pròximes dècades", afirma Franz Essl, un dels dos autors principals. L’estudi posa de manifest que un augment del 20 al 30 per cent del nombre d’espècies exòtiques és suficient per causar una pèrdua massiva de biodiversitat a nivell mundial, un valor al qual s’arribarà probablement aviat, ja que el nombre d’espècies introduïdes està en augment constant.

El canvi climàtic i el comerç determinen l’augment d’espècies exòtiques

A més, els humans som el principal motor de dispersió d’espècies exòtiques. Els experts han identificat tres raons principals: en primer lloc l’augment del transport global de mercaderies, seguit del canvi climàtic i l’expansió del creixement econòmic. L’estudi també posar de relleu que la dispersió d’espècies exòtiques es pot retardar molt amb l’adopció de contramesures ambicioses.

Els investigadors també van examinar la influència de l’augment d’espècies exòtiques a diferents regions del món. Per exemple, el turisme és un dels principals motors d’invasions biològiques a les regions tropicals i subtropicals, mentre que el canvi climàtic afavoreix la supervivència i l’establiment d’espècies exòtiques en el futur, especialment a les regions polars i temperades.

Els polítics tenen la responsabilitat d’actuar

Els científics creuen que els polítics tenen la responsabilitat d’actuar: "El nostre estudi mostra les opcions que tenim actualment a l’abast per reduir els impactes futurs de les espècies exòtiques", afirma Bernd Lenzner i afegeix "Els resultats constitueixen una base científica important per al desenvolupament d'acords internacionals, com els Objectius de Desenvolupament Sostenible o la Convenció sobre la Diversitat Bbiològica. D'aquesta manera podrem reduir els impactes negatius de les espècies exòtiques sobre la biodiversitat global i la nostra societat".

Publicació a "Global Change Biology":

Essl, F., et al. Drivers of future alien species impacts: An expert-based assessment. Global Change Biology, 2020. DOI: https://doi.org/10.1111/gcb.15199.

Accessible a: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/gcb.15199