Universitat de Girona > El projecte Rossinyol de la UdG acaba el curs amb èxit

Universitat de Girona

El projecte Rossinyol de la UdG acaba el curs amb èxit

Ha estat un dels programes de mentoria amb més activitat virtual, tant a nivell estatal com europeu, segons la conferència Europea de Programes de Mentoria.

El Projecte Rossinyol de la Universitat de Girona (UdG) ha pogut finalitzar el curs amb èxit tot i la difícil situació derivada de la pandèmia. El projecte de mentoria, nascut el 2006, es basa en una xarxa innovadora i integrada de relacions, pràctiques i dinàmiques entre estudiants de la UdG i alumnes d’origen estranger de centres educatius amb l’objectiu d’aportar un suplement als esforços de les entitats i administracions que treballen per a l’atenció a la ciutadania nouvinguda i la cohesió social.

Davant la crisi sanitària de la covid-19, el Rossinyol ha hagut de fer un replantejament per donar continuïtat al projecte garantint una mentoria d’èxit. Així doncs, les trobades físiques que sempre han estat el pilar fonamental de la mentoria, s’han vist reemplaçades per trobades telemàtiques. La idea de dur a terme una mentoria virtual ha suposat canviar activitats i rutines, proposant fer trobades virtuals amb l’ús de diverses aplicacions.

A més, el Projecte Rossinyol ha estat capdavanter a tot Europa. Els membres del grup han desenvolupat un programa adaptat a la crisi actual que ha assegurat un 80 % d'èxit, xifra que està molt per sobre dels índex d’altres projectes similars d’Europa i de l’Estat espanyol. Gràcies a l’actitud proactiva tant de mentors (estudiants universitaris) i mentorats (alumnes d’ESO), el resultat ha estat que pràcticament el 80% de les parelles de mentoria ho han fet des de l’inici del confinament, essent un dels projectes de mentoria amb més activitat virtual, tant a nivell estatal com europeu, segons la conferència Europea de Programes de Mentoria.

Així doncs, unes 100 parelles de mentoria, amb el suport i l’ajuda de l’equip directiu i tècnic han aconseguit mantenir el contacte i el vincle al llarg de tot el confinament, garantint així una mentoria de qualitat, essencial davant la complicada situació que s’està vivint.

El Rossinyol, que a hores d’ara ja està en fase de cloenda institucional als onze municipis que hi participen, es concep com un projecte de responsabilitat social de la de la Fundació Girona Universitat i Futur adreçat als municipis de les comarques gironines.

Orígens

El projecte Rossinyol troba les seves arrels a lsrael, on a mitjans dels anys setanta, s’estableix un programa nacional de tutoria per a escolars en situacions desafavorides anomenat Perach project.

En la mateixa línia, a la dècada dels noranta, la Universitat de Malmö (Suècia) va adaptar el projecte a les característiques de la ciutat. Un 52 % de la seva població és d’origen estranger i s’hi plantegen problemes d’integració, de desigualtat i d’exclusió.

El programa Näktergalen (“Rossinyol”, Nightingale en anglès) en aquesta ciutat es va implantar el 1998 amb la voluntat d’establir relació de diàleg entre estudiants de la Universitat i alumnes de primària de la ciutat, majoritàriament immigrants. El rossinyol és la mascota de Malmö i simbolitza “un ocell petit que canta meravellosament quan se sent segur”. D’aquest projecte va sorgir el projecte europeu Nightingale en el que participen universitats i escoles d’arreu d’Europa i en el que la UdG és un dels membres destacats.