Universitat de Girona > UNIVERS, una aliança a l’entorn de la formació transfronterera i la interculturalitat

Universitat de Girona

El projecte UNIVERS, presentat ahir a Brussel·les, té com a objectiu promoure estratègies d'innovació a llarg termini que es poden reproduir en altres regions europees i també internacionalment

El rector de la Universitat de Girona (UdG), Quim Salvi, va participar ahir a Brussel·les en la presentació del projecte UNIVERS, una aliança de vuit universitats europees que sumen esforços per facilitar la mobilitat d’estudiants, personal d’administració i investigadors i per compartir coneixements especialitzats, plataformes i recursos per desenvolupar plans d'estudis o mòduls conjunts de diverses disciplines.

El projecte UNIVERS s’ha presentat a la Casa de la Regió d’Occitània a Brussel·les i ha comptat amb la presència de tots els rectors. Liderat per la Universitat de Perpinyà Via Domitia (UPVD) i codirigit per la UdG, compta amb sis sòcies més: la Universitat Tecnològica Byalostok (Polònia), la Universitat Tecnològica de Chemnitz (Alemanya), la Universitat de Craiova (Romania), la Universitat de Lleida, la Universitat Tecnològica de Rezeknes (Letònia) i la Universitat de Ruse (Bulgària).

El projecte UNIVERS té com a objectiu promoure estratègies d'innovació a llarg termini que es poden reproduir en altres regions europees i també internacionalment.

Aquesta iniciativa interuniversitària europea concorre en la segona convocatòria del programa pilot de les universitats europees de la Unió Europea, inspirat en els resultats de la Cimera Social de Goteborg de 2017, i que amb un pressupost previ de 120 milions seleccionarà fins a 24 projectes d’entre el nombre total de sol·licituds rebudes. El termini per a la presentació de sol·licituds acaba aquest mes de febrer i es resoldrà al llarg del 2020.

L’objectiu d’aquestes aliances internacionals és preparar les universitats per al futur immediat, promovent els valors i la identitat europees, fent-les més competitives i excel·lint en qualitat.

El rector de la UdG, Quim Salvi, va destacar que "el 37% de la població europea viu en una regió de frontera”. No és possible, remarca, que “cap projecte europeu sigui viable si no som capaços de diluir l'efecte de les fronteres”.  D’aquesta manera, l’estimulació de les relacions entre regions veïnes, com el projecte UNIVERS, “és una oportunitat per reforçar l'aposta històrica de la UdG per les relacions transfrontereres".

Per la seva banda, Xavier Py, rector de la UPVD, va destacar que UNIVERS reflecteix la diversitat del sistema universitari europeu i també la geografia d’Europa. Dins d’aquesta iniciativa, les universitats del Mediterrani, d’Europa central i també de la regió del Bàltic hi són representades, per la qual cosa UNIVERS pot ser una "mostra representativa de la diversitat geogràfica i cultural d’Europa i també una mostra dels valors comuns que coexisteixen entre aquesta diversitat".

Un dels objectius centrals de l’estratègia conjunta d’aquestes vuit universitats és augmentar la mobilitat dels estudiants entre les universitats de la xarxa, un fet que multiplicarà les relacions existents. Al mateix temps, el programa té com a objectiu crear estudis conjunts, per a què un estudiant pugui obtenir un títol de l’activitat acadèmica en diverses universitats de la xarxa. En aquest sentit, el rector de la UPVD va destacar que "el projecte té com a objectiu atraure a estudiants de tot el món, interessats en la formació transfronterera i intercultural". El projecte proposa, per exemple, plataformes d'aprenentatge multilingües, estudis conjunts en graus, màsters i doctorats, sistemes innovadors de relació amb la societat i l’economia dels territoris, i projectes d’investigació conjunta.