Universitat de Girona > Elaboració i Validació d'un Qüestionari per a avaluar les Habilitats per a la Vida
Anar al contingut (clic a Intro)
UdG Home UdG Home
Tancar

Tesi doctoral de Pau Batlle Amat: "Elaboració i Validació d'un Qüestionari per a avaluar les Habilitats per a la Vida". Direcció: Dra. Dolors Juvinyà Canal. Departament d'Infermeria

La salut i el benestar són aspectes fonamentals de la vida de tothom i la vida ens ofereix reptes i desafiaments cada dia. Segons l'Organització Mundial de la Salut (OMS), les habilitats per a la vida són un conjunt de capacitats que ens permeten abordar de manera positiva i efectiva les demandes del dia a dia.

Aquest estudi s'ha buscat comprendre millor aquestes habilitats i fer una proposta per mesurar-les en adolescents d'entre 12 i 18 anys. S'ha explorat la disponibilitat de qüestionaris que mesurin aquestes habilitats, s'han definit de manera clara i s'ha creat un qüestionari unificat que ens permet avaluar-les.

Per això s'ha usat una combinació d'enfocaments qualitatius i quantitatius. S'ha realitzat una revisió exhaustiva de la literatura científica i s'han identificat diversos qüestionaris existents que avaluen parcialment les habilitats de l'OMS i es va definir de manera precisa cada habilitat i identificant les seves diferents dimensions.

La creació del qüestionari ha seguit les millors pràctiques de la literatura i les principals associacions internacionals. S'ha construït el qüestionari en català i castellà amb la participació activa d'experts, s'ha realitzat un test semàntic amb adolescents de la mateixa edat que l'estudi, i s'ha avaluat amb una mostra de parlants castellans i catalans.

Malgrat la revisió exhaustiva, no s'ha trobat cap qüestionari que mesuri de manera completa totes les 10 habilitats de l'OMS del 2003. S'han identificat 4 qüestionaris que avaluen algunes propostes d'habilitats de l'OMS de l'any 1993-94 i 53 qüestionaris parcials que han servit per a construir el qüestionari final.

Aquesta investigació ha posat de manifest la necessitat d'una eina unificada per avaluar les habilitats per a la vida. S'ha aconseguit definir clarament cadascuna d'aquestes habilitats i s'ha desenvolupat amb èxit un qüestionari en català i castellà que ofereix una manera coherent de mesurar el seu desenvolupament en adolescents.

A través d'aquest estudi, s'espera contribuir a la promoció de la salut i el benestar i fomentar un creixement personal positiu i adaptatiu. Aquesta comprensió de les habilitats clau per a una vida plena pot ser de gran utilitat per als professionals de la salut, educadors i pares que busquen recolzar i guiar els adolescents cap a un futur saludable i prometedor.

Lectura de la tesi: 20/10/23, per videoconferència (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)