Universitat de Girona > La intervenció educativa en alumnes amb dificultat de regulació del comportament
Anar al contingut (clic a Intro)
UdG Home UdG Home
Tancar

Tesi doctoral d'Imma Balart Colom: "La intervenció educativa en alumnes amb dificultat de regulació del comportament. Anàlisi dels factors de risc i de protecció". Direcció: Dra. Marta Sadurní Brugue i Dr. Marc Pérez Burriel. Departament de Psicologia

Introducció: Els nens i adolescents amb diagnòstic de trastorn de la conducta presenten un patró repetitiu i persistent de comportament disruptiu amb dificultat per acceptar i seguir les normes i regles socials pròpies de l'edat i de no respecte pels drets bàsics dels altres. El nombre d'alumnes amb dificultats de regulació del comportament ( DRC) a les aules va creixent de manera significativa en els últims anys creant un veritable problema escolar i social. L'objectiu general de la tesi ha estat la necessitat d'aprofundir sobre les característiques d'aquest alumnat i en la intervenció educativa més ajustada a les seves necessitats. Per aconseguir-ho hem distingit tres objectius específics: a) Identificar els factors de protecció i de risc en una mostra d'alumnat amb DRC; b) Explorar les percepcions i opinions dels professionals que treballen amb l'alumnat amb DRC i c) Determinar quines actuacions educatives consideren els docents i professionals especialitzats com a prioritàries en el disseny i implementació a l'aula en l'alumnat DRC
Mètode: S'ha realitzat un estudi descriptiu mixt en una mostra N=100 d' alumnat amb DRC. Els resultats obtinguts han orientat un segon estudi qualitatiu utilitzant la tècnica de grups focals. Mitjançant un mostreig intencional s'han agrupat quatre perfils professionals diferenciats: docents de primària, secundària, equips psicopedagògics i serveis educatius específics.
Resultats: En l'anàlisi descriptiu de la mostra, el primer estudi obté de resultats la presència (62%) de situacions socials i culturals desafavorides en l'entorn dels alumnes amb DRC així com situacions de risc social en percentatges elevats. En concret, la presència significativa d'indicadors de risc de possibles maltractaments, situacions d'abús i de desprotecció en general, indicadors que s'especifiquen en el treball juntament amb els factors protectors detectats. Així mateix, es posa de manifest una alta prevalença de l'alumnat amb DRC del gènere masculí (90%) per sobre del femení (10%), dada que necessita futurs estudis. Tenint en compte que, l'any 2018, a Catalunya el 6% de l'alumnat es va considerar de necessitat de suport educatiu per situacions socials i culturals desafavorides resulta significatiu que, en la mostra d'alumnat atesos per DRC del nostre estudi, aquest percentatge s'eleva a un 62%. En el segon estudi, els resultats dels grups focals obtenen categories que queden agrupades en tres grans blocs temàtics: emocions dels docents, respostes educatives que creen entorns protectors i de confiança i la necessitat de creació de vincles amb aquests infants i joves i les seves famílies. Els resultats obtinguts han estat la presència en els docents de sentiments de por, inseguretat, tristesa, impotència, angoixa, solitud, enuig i ràbia, frustració i incertesa. Davant aquests sentiments negatius que podrien entorpir i bloquejar la funció docent, el treball en xarxa ha estat apuntat com una necessitat per transformar aquestes emocions. Sentir-se escoltat pels companys i equips directius i assessors psicopedagògics és percebut com la possibilitat de transformar aquestes emocions negatives en sentiments que emergeixen des de l'alegria, l'optimisme i l'esperança.
Conclusions: Els resultats del primer estudi mostra la presència d'un gran nombre de condicions de risc que s'acumulen en els alumnes amb dificultats de regulació emocional i conductual. Aquestes condicions de risc identificades podrien difondre's a les escoles per fomentar la detecció precoç i realitzar accions preventives. En relació a les percepcions i opinions dels professionals que atenen els alumnes DRC, hi ha un consens respecte a que qualsevol possibilitat d'avenç amb aquests infants gira entorn de la capacitat del docent per crear una relació d'afecte i de confiança amb l'alumne/a així com amb les seves famílies. La construcció d'aquesta matriu afectiva i de confiança entre el docent i l'alumnat amb DRC requereix competències docents posades en valor pels participants del nostre estudi i que es detallen a la tesi.

Lectura de la tesi: 26/10/2023, Aula 06 Facultat d'Educació i Psicologia (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)