Universitat de Girona > Complexos d'or basats en lligands quelants (N,C) i (N,C,C)
Anar al contingut (clic a Intro)
UdG Home UdG Home
Tancar

Complexos d'or basats en lligands quelants (N,C) i (N,C,C)

Tesi doctoral de Pau Font Rubio: "Gold complexes based on (N,C) and (N,C,C) chelating ligands: ligand design and reactivity studies in cross-coupling catalysis". Direcció: Dr. Xavi Ribas Salamaña. Departament Química.

La química d'or homogènia és un camp de recerca en continu creixement que té l'objectiu d'obtenir coneixement sobre els passos elementals de la química organometàl·lica de l'or i desenvolupar noves transformacions catalitzades per or per a la síntesi orgànica. A més de la ja coneguda reactivitat dels complexos d'or com a àcids de Lewis, els dificultosos cicles catalítics d'Au(I)/Au(III) lliures d'oxidants per a reaccions d'acoblament creuat han demostrat ser accessibles si es promociona el pas d'addició oxidant mitjançant estratègies com el disseny de lligands o l'ús de condicions fotoquímiques.
En la primera part de la tesi es van dissenyar lligands carbè hemilàbils de tipus (N,C) per estudiar la reactivitat dels corresponents complexos d'Au(I) cap a complexos d'Au(III), i la seva activitat com a catalitzadors en reaccions d'acoblament creuat lliures d'oxidants. Per una banda, els complexos amb lligands tipus carbè mesoiònic van proporcionar complexos d'Au(III) (N,C)-ciclometal·lats en reaccionar amb oxidants externs i també en condicions d'addició oxidant, demostrant així la idoneïtat del disseny dels lligands (N,C) en l'estabilització d'espècies d'Au(III). Després, aquests complexos d'Au(I) es van utilitzar com a catalitzadors per a l'arilació-lactonització d'àcids γ-alquenoics a través d'un cicle catalític d'Au(I)/Au(III) lliure d'oxidants. Per altra banda, els complexos d'Au(I) amb lligands NHC hemilàbils van generar agregats d'Au(0) i azolones com a productes quan es van sotmetre a condicions oxidants, fet que provocà que l'atenció de l'estudi es focalitzés en aquesta via de descomposició.
En la segona part de la tesi es desenvolupa una ruta sintètica per obtenir precursors borilats de lligands (N,C,C) no-simètrics. També s'hi investiga l'ús d'aquests en la síntesi de complexos d'Au(III) (N,C,C)-bisciclometal·lats no-simètrics tipus pincer mitjançant transmetal·lació de bor a or(III).

Lectura de la tesi: 06/10/23, Sala de Graus de la Facultat de Dret (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)