Universitat de Girona > Una aproximació holística a l'educació

Una aproximació holística a l'educació

Tesi doctoral d'Anna Pujol Costa: "Una aproximació holística a l'educació. Estudi de cas". Direcció: Dr. Jordi Feu Gelis. Departament de Pedagogia

La tesi que es presenta aporta una aproximació holística a l'educació. Parteix de la idea que hi ha un paradigma diferent al paradigma convencional que vol educar a la persona en la seva globalitat, incloent-hi la dimensió espiritual de l'ésser humà.

En primer lloc, es fa un repàs als antecedents d'aquesta concepció que té els seus orígens en la "filosofia perenne" i en les tradicions grega i oriental del coneixement. "Educere" seria la clau, extreure el potencial que hi ha a dins de cada persona, i la "maièutica"- l'art d'extreure i actualitzar el propi potencial. Es contemplen també les concepcions actuals en Psicologia de l'educació i les aportacions de la neuroeducació més rellevants. S'aprofundeix en la mirada de la Pedagogia Waldorf com una concepció holística de l'educació.

La tesi es centra en una investigació etnogràfica realitzada a l'escola "La Font" de Vic (Osona-Catalunya), creada l'any 2011. Es fa un seguiment del recorregut d'aquesta escola i es realitza un estudi longitudinal de cinc infants (quatre nens i una nena), des de 1r fins a 6è d'Educació Primària i es valoren els resultats en acabar Educació Secundària.

S'analitzen les fonts de recollida d'informació a través d'entrevistes, observacions directes per mitjà de notes de camp, gravacions audiovisuals, qüestionaris i documentació variada. La metodologia utilitzada ha estat l'etnografia educativa a través dels sis anys d'escola primària.

Els resultats mostren que l'Escola "La Font" aplica la filosofia Waldorf i que els infants que han seguit l'escolarització Waldorf assoleixen bé les competències oficials i s'adapten sense problemes a l'Educació Secundària convencional. Destaquen alguns trets com bones habilitats comunicatives, valors socials, bons hàbits d'autonomia personal i cert grau d'autoconsciència.

L'estudi parteix del fet que hi ha poca investigació en relació a la Pedagogia Waldorf, per tant es té la certesa que convenen estudis que aportin resultats de cara a obrir noves línies d'investigació.

Lectura de la tesi: 29/11/2022, Sala de Graus de la Facultat d’Educació i Psicologia (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)