Universitat de Girona > La conservació del patrimoni natural geològic en camps volcànics

La conservació del patrimoni natural geològic en camps volcànics

Tesi doctoral de Llorenç Planagumà Guardia: "La conservación del patrimonio natural geológico en campos volcánicos: una herramienta para la gestión sostenible del territorio. El caso de la zona volcánica de la Garrotxa". Direcció: Dr. Josep Vila i Subirós. Departament de Geografia

L'estudi de la geodiversitat d'una zona i la conservació del seu patrimoni geològic s'ha començat a sistematitzar, a diferència de la biodiversitat, des de fa pocs anys. En aquesta tesi s'analitza la conservació del patrimoni geològic en els camps volcànics amb erupcions recents prenen com a cas d’estudi el de la Garrotxa. Aquestes zones són territoris geològicament interessants i solen tenir dinàmiques socioeconòmiques molt actives.

Des de que es va declarar Parc Natural (1982), la zona volcànica de la Garrotxa s'ha transformat esdevenint un dels punts d'interès geològic més destacats i visitats de Catalunya. La protecció d'aquesta zona volcànica va representar la fi de les activitats d'explotació de grederes legals i il·legals que van fer malbé, significativament, la majoria dels volcans, però també va brindar una oportunitat per desenvolupar el turisme a la zona. Aquesta recerca avalua les conseqüències socials i econòmiques que ha tingut la promoció del geoturisme i si aquest és compatible amb la conservació de la natura, especialment la geològica. Territoris com la zona volcànica de la Garrotxa representen laboratoris naturals on podem observar l'èxit o el fracàs respecte l'aplicació de polítiques respectuoses amb el medi ambient amb un impacte socioeconòmic positiu.

La tesis proposa una metodologia adaptada als camps volcànics per seleccionar l'inventari de punts d'interès geològic, identificar quins cal conservar i quins divulgar. La conservació de la geodiversitat i el patrimoni geològic proporciona una base per a la conservació d'altres tipus de patrimoni, per exemple, el forestal, l’agrícola o l’industrial però també són zones on es poden implementar com a laboratori d’estratègies de resiliència socioecològica, on la natura i les societats s'estudien i es gestionen com un tot. Una gestió correcta en aquests territoris ha de plantejar qüestions fonamentals com la democràcia, la salut, la pobresa, la desigualtat, el poder, la justícia, els drets humans, la seguretat i la pau que descansen en la capacitat de suport i resiliència de la biosfera, però també de la geosfera. Posar al centre de la gestió del territori la geodiversitat és prevenir riscos naturals, allargar la vida de molts materials i analitzar com adaptar-se millor a canvis com el climàtic o ecològic.

Lectura de la tesi: 25/11/22, Sala de Graus de la Facultat d'Educació i Psicologia (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)