Universitat de Girona > Protectors ambientals d'estrès laboral hospitalari en el canvi normatiu

Protectors ambientals d'estrès laboral hospitalari en el canvi normatiu

Tesi doctoral de Paula Rosaisabel Astudillo Díaz: "Protectores ambientales de estrés laboral hospitalario". Direcció: Dra. Mª Eugenia Gras Pérez; Dra. Montserrat Planes Pedra. Departament de Psicologia. Dra. Rosa Suñer Soler. Departament d'Infermeria

El present treball reporta el desenvolupament de l'instrument ENPROS (ENviromental Protectors agains hOspital work Stress) que mesura protectors ambientals d'estrès laboral hospitalari. ENPROS és un instrument de 45 ítems que consta de cinc dimensions: Organització, Lloc de treball, Direcció, Ambient Físic i Treball en equip-Ambient psicosocial. L'estudi dels factors protectors no només és rellevant en constituir una manera de fomentar la salut des d'una perspectiva basada en la participació del personal sanitari en la seva pròpia dinàmica interna, sinó també perquè aporta un canvi de paradigma en referència a les concepcions de la cura de la salut, ja que trasllada el punt de vista de factors de risc a factors protectors. Específicament l'objectiu d'aquest estudi va ser valorar la validesa i fiabilitat de l'instrument de mesura ENPROS en personal sanitari d'hospitals públics i provats de la Regió de l'Araucanía, Xile. L'estudi consta de dues fases: la primera amb participants dels anys 2007-2209 i la segona amb participants dels anys 2016-2017. A la primera fase es va aplicar l'instrument ENPROS en una mostra de n=444 professionals sanitaris de la medicina i la infermeria (edat mitjana 38,2 anys; dt = 11,1; 74,5% dones) i es registraren variables demogràfiques (edat, gènere) i laborals (tipus d'hospital: públic o provat i antiguitat laboral). Es va utilitzar la tècnica de l'anàlisi factorial confirmatòria i es va avaluar la invariància de l'instrument en submostres definides per variables demogràfiques i laborals. D'acord amb els resultats obtinguts es remodela l'instrument eliminant tres ítems i donant lloc a ENPROS2 que consta de 5 dimensions i 42 ítems, amb índexs de bondat d'ajustament acceptables. A la segona fase de l'estudi es valida l'instrument ENPROS2 en una altra mostra de n=276 professionals sanitaris de la medicina i la infermeria (edat mitjana 35,02 anys; dt = 10,5; 62% dones) i es registraren les mateixes variables, obtenint paràmetres de bondat d'ajustament també acceptables. Amb base a aquests resultats es redissenya l'instrument donant lloc a ENPROS3 amb 40 ítems i 5 dimensions. El present estudi aporta evidència empírica que recolza la validació de l'instrument de protectors ambientals d'estrès hospitalari i posa de relleu quins d'aquests protectors són considerats més importants pel mateix personal sanitari que labora en centres hospitalaris de la Regió de l'Araucanía, Xile.