Universitat de Girona > Impactes de la movilització en el canvi normatiu. Comparativa entre L'Equador i l' Uruguai

Tesi doctoral de Nila Chávez Sabando: "Impactos de la movilización en el cambio normativo. El matrimonio igualitario, la interrupción voluntaria del embarazo y la regulación del consumo de cannabis en Ecuador y Uruguay". Direcció: Dr. Marco Aparicio Wilhelmi i Dr. Salvador Martí Puig. Departament de Dret Públic

Aquesta investigació analitza com els moviments socials, a través d'un discurs atractiu, de la intensitat de repertori i de la solidesa organitzativa, van generar resultats en la regulació del matrimoni igualitari, de la interrupció voluntària de l'embaràs i del consum del cànnabis. Aquests resultats es van donar tot i els condicionaments generats per l'opinió de certs legisladors i per la religiositat de la societat.

S'estudien comparativament Equador i Uruguai. Es consideren respectivament els períodes presidencials entre 2009 i 2017 del Moviment Aliança País Pàtria Altiva i Sobirana, i entre 2010 i 2015 del Front Ampli a Uruguai.

Aquest treball respon a la pregunta: Quins elements van influir perquè els moviments socials hagin aconseguit resultats davant el Poder Legislatiu en la regulació del matrimoni igualitari, la interrupció voluntària de l'embaràs i el consum de cànnabis?

La comparació entre els dos països es va realitzar a través del creuament de les variables dependents: matrimoni igualitari, interrupció voluntària de l'embaràs i regulació del consum de cànnabis, amb les variables independents. Dins de les variables independents, es van considerar, d'una banda, la capacitat d'agència dels moviments socials que van pressionar al legislatiu a través de la connexió dels seus discursos (bridging), la seva intensitat de repertori i la seva solidesa organitzativa i, d'altra banda, l'opinió dels legisladors i el nivell de religiositat de la societat.

Comparar els dos països va permetre entendre els elements influents per al debat de les demandes socials, com per exemple, l'impacte de la major laïcitat de la societat uruguaiana enfront de les creences religioses arrelades de la societat equatoriana. Aquesta investigació exposa els resultats diferents entre l'Equador i Uruguai sobre el paper dels moviments socials davant el legislatiu.