Universitat de Girona > Anàlisi del model intercultural català en educació en el context de Catalunya

Anàlisi del model intercultural català en educació en el context de Catalunya

Tesi doctoral de Cristina Zhang Yu: "La interculturalidad crítica como propuesta político-pedagógica liberadora: nuestra experiencia en Shere Rom". Direcció: Dr. Moisès Esteban-Guitart. Institut de Recerca Educativa i Dr. José Luis Lalueza. Departament de Psicologia, Evolutiva i de l'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona

En aquesta tesi doctoral per compendi d'articles elaboro una anàlisi del model intercultural català en educació en el context de Catalunya, abordant les dimensiones polítiques, teòriques i pràctiques en les quals es materialitza. Per fer-ho em baso en les aportacions de les teories decolonials i la noció d'interculturalitat crítica com a proposta politicopedagògica alliberadora. Les publicacions que conformen el cos d'aquest treball s'apropen a l'anàlisi des de diferents aproximacions metodològiques: l'autoetnografia, la recerca-acció i la recerca basada en el disseny. Per un costat, ubico el model intercultural català com el propi de les institucions i, en conseqüència, com un projecte polític-pedagògic que contribueix a sostenir les violències i inequitats del sistema. Per un altre costat, a través de l'anàlisi de la col·laboració escola-universitat Shere Rom i els projectes duts a terme basats en el model d'activitat de la Fifth Dimension i l'aproximació dels Fons de Coneixement i Identitat, ens fixem en les tensions, contradiccions i oportunitats de reimaginació de la pràctica educativa que emergeixen a l'incorporar un projecte intercultural crític en el si del sistema educatiu. A partir de la nostra experiència a Shere Rom, donem compte de les implicacions polítiques, teòriques, pràctiques i metodològiques necessàries per accionar una proposta politicopedagògica alliberadora, així com la importància en assumir aquests processos de canvi necessàriament oberts, de reflexions, aprenentatges, avenços i pèrdues conjuntes. Aquest manuscrit és, per tant, una memòria que recull parts del camí que hem pogut fer juntament amb estudiants, equip educatiu i directiu de l'institut-escola El Til·ler, l'estudiant universitari, artistes, activistes i investigadores. Però també és una invitació a què les idees presentades aquí, puguin inspirar-te i puguin contribuir a la construcció d'un lloc de recerca crític i decolonial sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge a Catalunya.