Universitat de Girona > L'impacte social dels museus. El cas de les associacions d'amics dels museus.

L'impacte social dels museus. El cas de les associacions d'amics dels museus.

Tesi doctoral d'Eva Jove Casabella: "L'impacte social dels museus. El cas de les associacions d'amics dels museus". Direcció: Dr. Gabriel Alcalde i Gurt i Dr. Xavier Roigé Ventura (UB)

Aquesta tesi, dins de la temàtica de l'impacte social dels museus i estudis de públic, tracta de les associacions d'amics dels museus a Catalunya. Per analitzar-ho s'ha realitzat una recerca a partir de diferents tècniques, tant qualitatives com quantitatives: entrevistes personals, fitxes, una enquesta i focus groups. Es parteix de la hipòtesi que els museus exerceixen un impacte social positiu sobre el seu entorn i sobre el seu públic més fidel. En aquest sentit, les associacions d'amics dels museus tenen un paper decisiu dins de l'estratègia dels museus per fidelitzar el seu públic i, alhora, són un element molt significatiu de la interrelació entre públics i museus. Com a punt de partida teòric, s'ha considerat l'impacte social dels museus com a element beneficiós i de benestar a la societat. Els museus produeixen un impacte social sobre el conjunt de la societat (difícil de quantificar i qualificar), sobre el seu entorn i sobre el seu públic, que hi viu una experiència positiva. Es va revisar la bibliografia existent, es van analitzar diferents associacions d'amics dels museus per veure'n les característiques i es van recopilar dades per analitzar-ho objectivament, estudiant les seves característiques, procés de formació i tipologies de públics que les formen.

S'explica d'aquesta manera un bocí del moviment associatiu cultural i el seu destacat paper en la història dels museus a Catalunya. El nombre de socis va augmentant amb els anys i això ens demostra la creixent puixança que comporten aquestes associacions per connectar amb persones amb els mateixos interessos i l'impuls de col·laborar de manera voluntària. A partir de les dades obtingudes, es pot concloure que les seves associacions d'amics repercuteixen positivament en la tasca dels museus a diferents escales, tot reforçant el seu paper social i la interrelació amb el públic.

Lectura de la tesi: 23/09/2022, per videoconferència.