Universitat de Girona > El paper del Jurat com a instrument de democratització de la Justícia

El paper del Jurat com a instrument de democratització de la Justícia

Tesi doctoral de Judit López Anguita: "El Tribunal del Jurado como instrumento de participación ciudadana en el Sistema Penal". Direcció: Dr. Daniel Varona Gómez. Departament Dret públic.

La present tesi doctoral suposa un primer pas en l'estudi del Tribunal del Jurat espanyol com a institució participativa i deliberativa amb capacitat per democratitzar el càstig. Mentre que al primer capítol s'analitza la discussió comparada sobre el paper del Jurat com a instrument de democratització de la Justícia, al segon capítol es presenten les principals crítiques que tradicionalment rep aquesta institució, i es contraposen amb els principals beneficis que, segons els seus defensors, aquesta reporta. Al tercer capítol s'analitza la configuració legal concreta d'aquesta institució a Espanya, tenint en compte la base teòrica anteriorment presentada. Finalment, a través d'una investigació qualitativa presentada al capítol quatre, aquest estudi permet conèixer, per una banda, la realitat pràctica de la institució i, per l'altra, l'opinió que tenen sobre aquesta els principals actors que intervenen en ella: Magistrats presidentsfiscalslletrats de l'Administració de Justícia i jurats.

Aquest treball evidencia la manca de recursos i de reconeixement, tant institucional com social, que pateix el Tribunal del Jurat, així com les conseqüències negatives que això té sobre el funcionament de la institució, així com sobre la percepció que tenen de la mateixa els jurats i operadors jurídics que treballen en ella.

Tanmateix, constatem que el Tribunal del Jurat, gràcies a l'esforç col·lectiu realitzar pels diferents operadors jurídics que intervenen en el procés, compleix amb la seva funció de punt de trobada i diàleg entre ciutadans i professionals. Això no obstant, mentre que s'accepta que els ciutadans estan capacitats per a exercir les funcions que el Jurat els hi assigna, alguns operadors jurídics qüestionen que se'ls hi hagi d'adjudicar als ciutadans tal responsabilitat.

Lectura de tesi: 05/09/2022.  Sala de Graus de la Facultat de Dret