Universitat de Girona > La gestió de la imatge turística, el cas de la Costa Brava

La gestió de la imatge turística, el cas de la Costa Brava

Tesi doctoral de Jaume Marin Rabiol: "Gestión de la imagen de marca de destinos turísticos maduros usando herramientas online. El caso de la Coata Brava". Direcció: Dr. Lluis Prats Planagumà. Departament d'organització, gestió empresarial i disseny del producte.

La promoció de les destinacions turístiques ha evolucionat de manera exponencial amb el pas del temps i l'ús d'internet. Aquest canvi ha generat diferents actituds en el turista i en la seva manera de consumir informació sobre la destinació. Enfront d'aquesta evolució, les destinacions madures de sol i platja s'han enfrontat a reptes per a rejovenir-se i augmentar el seu atractiu turístic en un entorn altament competitiu, a través de l'ús d'innovacions tecnològiques que els permet estar en les ments dels visitants, així com la previsió de la demanda turística a partir del coneixement d'aquest. La DMO (Destination Marketing Organization) és un dels màxims responsables en l'evolució del turisme focalitzant-se en la interacció amb el visitant i en la gestió per a l'atracció del grup objectiu per a la destinació. Aquesta recerca té com a objectius, en primer lloc, la formulació d'estratègies de la destinació per part d'una DMO mitjançant la previsió de la demanda turística usant les dades i informació sobre els turistes que han visitat la destinació, i en segon lloc, la influència de les accions de màrqueting i branding de la DMO sobre la destinació. A partir de l'entesa d'aquests dos objectius, es pot preveure comportaments futurs en destinacions madures.

Tenint en compte els objectius plantejats per l'autor, la tesi es concentra en l'anàlisi de les accions dutes a terme per destinacions madures en la Costa Brava per a evocar una imatge desitjada dels visitants, la presa de decisions de la DMO considerant els sistemes d'informació i finalment, la definició d'escenaris futurs utilitzant dades històriques.

Primer es realitza una anàlisi a nivell regional de les persones que generen interès i influencien el canvi de percepció de la destinació. Es fa una revisió d'una estratègia de màrqueting duta a terme per la DMO de la regió, on es presenten els avantatges i punts positius d'una acció de promoció duta a terme pel Patronat de Turisme de Costa Brava Girona en 2015 sobre la forma de comunicació de la destinació per part de travel bloggers els qui presenten la destinació a partir de la construcció d'un relat propi a través de les seves xarxes socials, i aconseguir amb això major credibilitat que la que pot aconseguir la DMO. Es van processar les accions i es va portar a cap un estudi de les converses i l'impacte generat pel Congrés TBEX (Travel Bloggers Exchange) en les xarxes socials.

En segon lloc, es realitza una revisió en un entorn local dins de la destinació de la destinació Costa Brava Girona, Analitza la percepció del turista enfront dels canvis efectuats per la destinació a nivell local, a Lloret de Mar. A través de l'anàlisi de l'evolució de la percepció del turista sobre els recursos principals de la destinació. Es va realitzar un seguiment en xarxes socials per a conèixer si les estratègies desenvolupades influeixen en el canvi d'imatge de la destinació i que es pugui preveure un comportament en el turista.

En la mesura que s'entén la forma com es produeixen els canvis en els turistes i com es poden influenciar les seves accions en la destinació, és possible realitzar una anàlisi dels canvis que es presentin des del turista i preveure la demanda turística. En aquest sentit, la tesi continua a partir de la identificació dels canvis que passen en la destinació i la forma com s'han de tenir en compte els canvis per a determinar una previsió de la demanda. En aquest cas es considera el municipi de L’Estartit en la qual s'ha desenvolupat un canvi d'imatge de la destinació gràcies a la posada en valor dels seus recursos naturals. Es va realitzar una anàlisi de dades des de 1984 al 2019 on es té informació de les dades rellevants del turista (nacionalitat, temps d’estada i organització del viatge). L'haver pogut analitzar un període de temps superior a 35 anys permet conèixer factors cíclics i aquells que s'han de tenir en compte a l'hora de fer una previsió de la demanda turística d'una destinació.

Per a finalitzar, aquesta tesi és un compendi de tres publicacions on s'intenta donar resposta a l'objectiu principal, preveure el comportament futur de les destinacions madures, la qual cosa implica que la recerca ha estat desenvolupada en tres fases i considerant tres diferents estratègies desenvolupades per a una mateixa destinació a nivell regional i local, cada article desenvolupat respon a diferents estratègies realitzades. D'aquesta forma, la metodologia varia depenent de l'article, buscant respondre a cadascun dels objectius plantejats en la recerca.

Lectura de la tesi: 16/09/2022, Sala de Graus de la Facultat de Turisme