Universitat de Girona > Pensament Reflexiu Docent (PRD)

Pensament Reflexiu Docent (PRD)

Tesi doctoral de Erika Loreto Díaz Suazo: "El Pensamiento Reflexivo, una competencia esencial en la Formación Inicial Docente. Evidencias de una Investigación-Acción". Direcció: Dra. Montserrat Palma Muñoz. Departament de Psicologia.Institut de Recerca Educativa

Aquesta tesi doctoral neix davant la necessitat de demostrar que la competència Pensament Reflexiu Docent (PRD) pot ser adquirida i desenvolupada durant el procés de Formació Inicial Docent (FID). És per això que es va elaborar un Pla d'Acció amb propostes didàctiques i d’avaluació, que va ser aplicat a partir de l'any 2014 amb l’estudiantat  de Pedagogia en anglès, del torn de vespre de la Universidad de Playa Ancha (UPLA), a Valparaíso, Xile.

La investigació ha tingut una durada de quatre anys, el mateix temps de formació pedagògica dels participants. La metodologia de recerca aplicada s’ha centrat en la  Investigació - Acció (IA), el procés cíclic que ha permès recollir informació per mitjà del diari reflexiu que els futurs docents en formació van escriure a l'assignatura Taller Inicial de Formació en la Pràctica (TIFP) en cadascun dels semestres de la seva carrera. L'essència de la I-A és de caràcter qualitatiu, metodologia que es va aplicar en la recollida de la informació i anàlisi de resultats per informar del procés d’acompanyament (“andamiaje”) de la competència PRD.

Els resultats han demostrat que el grup d'estudiants que van participar d'aquest estudi van experimentar un important creixement professional, per mitjà del desenvolupament de la competència Pensament Reflexiu Docent (PRD), a través de l'escriptura permanent i sistemàtica del seu diari reflexiu.

Com a conclusió, aquesta I-A ha provat que totes les estratègies aplicades en el Pla d’Acció han contribuït a assolir l'objectiu principal de l'estudi, és a dir, desenvolupar la capacitat d'ensenyament-aprenentatge del pensament reflexiu en els estudiants de pedagogia anglesa.

Lectura de la tesi: 10/03/2021

Consulta la tesi a TDX: http://hdl.handle.net/10803/672357