Investiga > L’Ajuntament de Barcelona està preparant el llançament d’un repte d’innovació, enfocat al món de la

Investiga

Les noves condicions mediambientals de les Superilles comportaran una innovació en la urbanització dels materials del carrer. Es preveu realitzar proves pilot de noves peces de panot model mitjançant la seva col·locació i testeig en un tram de carrer de l’Eixample de Barcelona de característiques similars a les dels Eixos Verds.

Com a resultat s’obtindrà un o diversos models de panot, un dels quals serà susceptible de ser registrat com a model industrial, de codi obert, i d’utilitat per a l’Ajuntament de Barcelona.

L’objectiu final és millorar la qualitat del panot actual fent-lo més sostenible per al futur, tant en relació a la seva composició com al procés de fabricació, allargant la seva durabilitat i promovent la seva reulitització i la seva reciclabilitat.

Procés del repte
Per tal d’identificar les característiques del nou panot en quant a rendiment, fabricació i instal·lació, que siguin desitjables i realistes alhora, s’obre un diàleg (scouting) amb el principals actors tant de la indústria i el disseny, com de recerca i innovació.
La posada en comú dels actors serveix alhora per oferir l’espai de generació de potencials aliances entre actors per a la cocreació de la solució.

La convocatòria preveu:
• Fase 1 (elegibilitat)
Es demana als participants una breu proposta executiva, i s’avaluen les propostes per tal de fer una primera preselecció, a partir d’uns criteris d’elegibilitat i avaluació.
• Fase 2 (avaluació)
Les propostes preseleccionades han de lliurar una proposta executiva aplicada, que serà avaluada per tal d’escollir els finalistes, segons uns criteris ampliats d’avaluació.

Les propostes guanyadores tindran
6 mesos per desenvolupar el prototip, i durant els següents 12 (o 18) mesos han de monitoritzar el pilot, per tal de comprovar que les respostes de la implementació són les esperades.

Prototip.
• Definició de les millors solucions (entre 3 i 5).
• Implementació de la solució i producció de peces.
• Transport i instal·lació per part de l’empresa licitadora de la pavimentació de la Superilla.

Monitorització posada en obra.
• Monitorització, per part de les propostes guanyadores del repte urbà, del rendiment i resposta dels panots instal·lats.
• Elecció de la millor solució, en funció de la seva resposta durant l’any de testeig al carrer.
• Certificació característiques de sostenibilitat mitjançant declaració ambiental de producte.

Implementació.
Implementació i escalat de la millor solució (que estarà en codi obert) per part de la empresa adjudicatària de la pavimentació i/o implementació de la solució en qualsevol altre àmbit.

Sinèrgia recerca-indústria
Es veu amb molt interès, per aconseguir aquests objectius, la possibilitat de col·laboració entre el món de la recerca i la indústria.
Estem organitzant pel dia 20 de octubre a les 16h a Ca l’Alier, una trobada tècnica entre l’ecosistema que treballa al voltant de materials, tant de la industria, com de la recerca i el desenvolupament. Pensem que la vostra participació seria interessant.