Investiga > UE: Horizon Europe: Quin serà el paper de les Ciències Socials i Humanitats?

Investiga

UE: Horizon Europe: Quin serà el paper de les Ciències Socials i Humanitats?

Quin és el valor afegit de les disciplines de ciències socials, humanitats i arts per a la R&I europea? Què ens poden ensenyar les humanitats en aquests moments difícils de pandèmia mundial? Quines són les habilitats específiques que un/a investigador/a interdisciplinari ha de tenir i pot aportar a projectes de recerca col·laboratius? Aquestes i altres preguntes es responen a una sèrie d'entrevistes publicades a la revista digital ISSUES.

La integració de les ciències socials i humanitats (CSH), o el finançament de la investigació interdisciplinària entre equips científics i d'investigació en ciències socials, humanitats i arts i els seus homòlegs en ciències naturals, enginyeria, tecnologia, matemàtiques i ciències mèdiques, és un segell distintiu d’Horitzó 2020, l’actual programa marc europeu de Recerca i Innovació. Designada com una "prioritat transversal" dins del Programa, la integració de les CSH representa una peça important de la política europea de finançament de la investigació.

El seu objectiu principal és produir solucions més matisades i polifacètiques als grans reptes de la societat, com ara la migració, la confiança menguant en la democràcia o el canvi climàtic.

La Comissió Europea opina que cap disciplina, per si sola, pot abordar adequadament la complexitat dels problemes actuals d'Europa. Amb l’inici d’Horizon Europe, que s’espera a principis del 2021, es continuarà amb l'objectiu d'un enfocament multidisciplinar, amb la integració de CSH. Tot i que aquesta decisió és una notícia positiva per a la comunitat investigadora de CSH, també planteja qüestions sobre la naturalesa d’aquest procés i sobre com es pot millorar en última instància.

La xarxa internacional de Punts Nacionals de Contacte pel Repte Social 6 d'Horitzó 2020 (Net4Society) ha publicat la darrera edició de la revista electrònica ISSUES, centrant-se en quin serà el paper de la investigació en ciències socials i humanitats (CSH) en el proper programa marc de recerca i innovació de la UE, Horizon Europe. Ofereixen un recull de tres entrevistes que busquen donar llum a aquest procés i com es pot millorar la integració d’aquestes disciplines:

• La primera entrevista és amb la professora Jane Ohlmeyer i la doctora Doireann Wallace del Trinity College de Dublín, coordinadores de SHAPE-ID, un projecte finançat per la UE centrat en la millora dels processos de les CSH a nivell europeu.

Llegir entrevista

• La segona entrevista parla amb la professora Joanna Sofaer i el professor Tony Whyton, membres del projecte Humanities in the European Research Space (HERA), que comenten les fortaleses de les humanitats i el tipus de contribucions clau que aquestes disciplines poden fer davant la pressió dels reptes socials.

Llegir entrevista

• Per acabar, s'entrevista al doctor Matthias Reiter-Pázmándy, subdirector austríac del Departament de Ciències Socials i Humanitats de la Direcció General d’Investigació Científica i Relacions Internacionals del Ministeri Federal d’Educació, Ciència i Investigació d'Àustria, membre del comitè del programa del Repte social 6 d'Horitzó 2020 i delegat al comitè del programa del clúster 2 d'Horitzó Europa, que dóna la seva opinió sobre la integració de CSH des de la perspectiva del responsable polític.