Investiga > La Recerca en la UdG > Líneas de investigación > Detalle
Ir al contenido (clic en "Intro")
UdG Hombre UdG Hombre

Investiga

Línia de recerca: Equacions en derivades parcials per a la dinàmica de poblacions estructurades, i dinàmica adaptativa en models de dinàmica de poblacions

Aquesta línia de recerca consisteix, per una banda, en la modelització matemàtica en dinàmica de poblacions estructurades, i per altra banda, en la dinàmica adaptativa de certes característiques evolutives del individus d’aquestes poblacions. La dinàmica de poblacions estructurades té el seu punt de partida en la modelització dels processos biològics, inherents a la població considerada, en termes d’una equació o d’un sistema d’equacions. Aquestes equacions poden ser d’índole diversa, des de models discrets (unidimensionals o matricials) fins a models continus definits per equacions diferencials ordinàries, o equacions en derivades parcials, o equacions integrals. En les poblacions estructurades es considera una certa heterogeneïtat dels individus que ve donada per una o diverses variables (generalment variables fisiològiques com l’edat o la mida). Posteriorment, l’anàlisi matemàtica d’aquestes equacions és el que ens ocupa, tant des del punt de vista de la fonamentació teòrica (en alguns casos els problemes d’existència i unicitat de solucions romanen oberts) com des del punt de vista del comportament qualitatiu de les solucions: anàlisi dels estats estacionaris, bifurcació de paràmetres i existència d’òrbites periòdiques, estabilitat i inestabilitat de les solucions, comportament asimptòtic, i simulacions numèriques. Finalment, la interpretació dels resultats obtinguts en termes biològics ens ajuda a corroborar els models i a extreure’n conclusions. El segon tema d’estudi és la modelització de l'evolució d’algunes característiques dels individus les poblacions a través de la dinàmica adaptativa la qual connecta l’ecologia (dinàmica poblacional) amb l’evolució a llarg termini, per selecció natural, de les característiques de la població. Aquests trets evolutius poden ser unidimensionals, vectorials, o, fins i tot, de dimensió infinita (un tret representat per una funció). Un dels punts importants de la dinàmica adaptativa és el càlcul de les estratègies evolutivament estables ja que són un dels possibles finals dels procés evolutiu.

Codis UNESCO vinculats

Codi UNESCO Nom
1202.20 Equacions diferencials en derivades parcials (vegeu 1206.13)
2402.10 Biologia de poblacions (vegeu 5206.04)
5207.01 Aplicació de mètodes matemàtics a l'anàlisi demogràfica (vegeu 1203)

Escoge qué tipos de galletas aceptas que la web de la Universidad de Girona pueda guardar en tu navegador.

Las imprescindibles para facilitar vuestra conexión. No hay opción de inhabilitarlas, dado que son las necesarias por el funcionamiento del sitio web.

Permiten recordar vuestras opciones (por ejemplo lengua o región desde la cual accedéis), con el fin de proporcionaros servicios avanzados.

Para ofrecer contenidos publicitarios relacionados con los intereses del usuario, bien directamente, bien por medio de terceros (“adservers”). Hay que activarlas si quieres ver los vídeos de Youtube incrustados en la web de la Universidad de Girona.