Investiga > UE: Pacte Verd Europeu: Ciències Socials i Humanitats

Investiga

El Pacte Verd Europeu (“EU Green Deal”) representa una de les 6 noves prioritats adoptades per la nova Comissió Europea pel període 2019-2024 i forma part de l’estratègia per implementar l’Agenda 2030 i els objectius de desenvolupament sostenib (veure Notícia UdG, 1 d'abril 2020).

Després de la consulta pública sobre les properes convocatòries de finançament de la R+D+I, en el marc del Green Deal (veure Notícia UdG, 20 de maig de 2020), la Comissió Europea ha anunciat que aquestes convocatòries s’obriran a mitjans de setembre del 2020, amb un pressupost d’1 bilió d’euros.

Una dimensió clau de la Green Deal Call és el focus en la innovació social i la incorporació de la societat civil i d’altres maneres noves d’arribar a solucions.

La Crida s’estructura en 11 àmbits:

Vuit àrees temàtiques que reflecteixen els fluxos de treball clau del Green Deal. En cada àrea, un o diversos temes aborden els reptes exposats. Els temes tenen com a objectiu innovacions tecnològiques i socials específiques d’alt impacte que poden ajudar a avançar relativament ràpid en la transició sostenible.

Dues àrees horitzontals (reforç del coneixement i apoderament de la ciutadania) que recorren les vuit àrees temàtiques i ofereixen una perspectiva a més llarg termini per assolir les transformacions previstes en el Green Deal.

Ciències Socials i Humanitats al Green Deal

L’àrea 10 és cabdal per les Ciències Socials i Humanitats: Apoderar la ciutadania per a la transició cap a una Europa sostenible i neutral de clima.

Segons la CE, “la transició verda ha de ser justa i inclusiva, situar la gent en primer lloc i reunir la ciutadania en tota la seva diversitat”.

Per aquest motiu les accions proposades hauran de promoure canvis a:

• nivell col·lectiu mitjançant la deliberació, la investigació i l’experimentació per fomentar canvis conductuals, socials i culturals
      • nivell individual, apoderant la ciutadania com a agents dels canvis

La convocatòria estableix tres tòpics i la informació facilitada de manera provisional és la següent:

Topic 1: European capacities for citizen deliberation and participation for the Green Deal

Topic 2: Behavioural, social and cultural change for the Green Deal

Topic 3: Enabling citizens to act on climate change and environmental protection through education, citizen science, observation initiatives, and civic involvement

European Green Deal: enllaç

European Green Deal Call: enllaç