Instituts > XXXII Seminari d’Història Econòmica i Social: CRISIS, CATASTRÒFES I CANVI SOCIAL

Institut de Recerca Històrica

El Seminari es realitzarà de forma presencial i amb retransmissió on line el dijous 9 i divendres 10 de setembre de 2021, a l'aula A3 de la Facultat de Lletres.

Dijous 9 setembre
Matí
9.00 h Jordi Pérez: Tiberi, el bon pastor. La crisi de numerari circulant de l’any 33 d.C. i el seu impacte sobre les elits romanes
9.45 h Pere Benito: Les fams i mortaldats de 1093-1095 i 1194-1196 a Catalunya: anatomia de dues grans crisis-frontissa
10.30 h Pere Ortí: Els masos rònecs i el conflicte remença en temps de guerra, pandèmies i terratrèmols a les terres gironines (1348-1500)
11.15 h Pausa
11.45 h Albert Reixach: L’impacte de les inundacions i altres catàstrofes naturals a la Catalunya del nord-est dels segles XIV i XV
12.30 h Lluís To i Juli Moreno: Dots i aixovars a Vic: l’impacte de la Pesta Negra de 1348
Tarda
16.00 h Belén Moreno i Jordi Vidal: La plaga de llagosta com a detonant d’un moviment social: la revolta «gorreta» al Penedès, 1687-1689
16.45 h Tomàs Peris Albentosa: L’impacte sobre l’evolució social de guerres, epidèmies i d’altres calamitats a la Ribera del Xúquer, segles XVI-XVIII
17.30 h Lliurament del XIX premi Mestall. Pausa
18.00 h Pere Gifre: Guerres i comunitats pageses: encara sobre la diferenciació pagesa (bisbat de Girona, 1640-1720)
18.45 h Monica Bosch i Rosa Congost: De l’estament a la propietat: la construcció d’una nova consciència de classe dirigent en temps de guerra (1793-1814)

Divendres 10 setembre
Matí
9.00 h Antonio López Estudillo: Guerra de Sucesión y contratación agraria en el Vallés Occidental
9.45 h Antònia Morey i Gabriel Jover: Conrar a “risc i ventura” dels infortunis del temps i altres adversitats. Mallorca (XVIII-XIX)
10.30 h Céline Mutos: Manufactures i conflictes: un creixement interromput. El cas de Girona (1793-1815)
11.15 h Llorenç Ferrer i Jordi Roca Vernet: Epidèmies, crisis, sequeres i ruptures polítiques. Barcelona, 1808-1843
12.00 h Rosa Ros: La Primera Guerra Mundial i el canvi social a la indústria surera

Lloc: Aula A3, Facultat de Lletres, Universitat de Girona

Es preveu que el seminari es realitzi de forma presencial i que pugui seguir-se online. L’enllaç a la sessió es publicarà a la pàgina web del Centre de Recerca d’Història Rural (https://www.udg.edu/ca/grupsrecerca/Societats-Rurals) o bé podeu demanar-lo a chrh@udg.edu

En el cas que la situació sanitària impedís la presencialitat, el seminari es faria online.