Escola de doctorat > Jornada “INVESTIGACIÓ DOCTORAL PER LA IGUALTAT”

Escola de Doctorat

La Jornada “INVESTIGACIÓ DOCTORAL PER LA IGUALTAT” realitzada el Dijous 9 de març, va comptar amb 15 tesis predoctorals de 5 diferents Programes de Doctorat l’Escola de Doctorat de la UdG. La majoria investiguen directament sobre alguna temàtica de gènere, dones i col.lectius LGTBIQ+ , però en algun cas es planteja com incorporar la perspectiva de gènere en el procés de la recerca per a que no sigui “cega al gènere” i amb impacte de millora de la igualtat. Es van presentar:

• Recerques sobre les contribucions de les dones al llarg de la història en diferents àmbits del coneixement i sobre trencament de rols. En el camp de l’art, sobre la trajectòria d’una fotògrafa i sobre pintores de la península ibèrica i la literatura sobre una escriptora i periodista. Un exemple de trencar amb el “currículum ocult” de les disciplines i, al mateix temps, tant a partir de la obra com de les seves condicions de vida, transformar mandats heterosexogenèrics.
  • Recerca sobre persones no heterosexuals, transgènere o transsexuals, a partir d’analitzar models visuals on es combina la transformació d’imaginaris heterosexogenèrics amb transformacions socials i polítiques a nivell d’identitat, sexe i sexualitat, per a contribuir a eradicar l’homofòbia, la bifòbia i la transfòbia.
  • Recerca per millorar la salut o les condicions de les dones a partir d’investigar l’impacte de les tensions de mandats patriarcals en el rol familiar com a causa de malestars psicològics o sobre l’especificitat del desenvolupament de la maternitat en contextos socioculturals diferents. I recerques que revisen/eviten una falsa representació de la situació de les dones a les presons i en relació als estigmes.
  • Recerca sobre la transformació d’estereotips i rols en videojocs, analitzant tant canvis en l’acció i l’aventura, com sostenint el cos femení com a objecte sexual.
  • Recerques sobre les polítiques de gènere i les seves resistències d’implementació; a partir d’un estudi de cas, a l’ Equador. Una altra usant la perspectiva de gènere per evitar biaixos de gènere en el moment de legislar en seguretat i violència masclista, en el cas de Mèxic. Així com en àmbits com atenció a la violència masclista i a l’educació.

Dels debats de les tres taules, moderades per estudiants de doctorat, es va subratllar la necessitat de continuar revisant l’androcentrisme de la ciència i no reproduir estereotips per transformar l’heteropatriarcat. Com a reptes en relació a la transversalització de la perspectiva de gènere, es van destacar: la complexitat de la interseccionalitat, ja que les condicions en relació al gènere es combinen amb la classe social, l'etnicitat, la raça, la sexualitat o la diversitat funcional, entre d'altres; el propi rol d’investigador/a en el procés de recerca quan s’investiga sobre situacions de violència masclista o en comunitats feminitzades; o recerca amb persones racialitzades. A més de compartir recursos per “cuidar” la recollida de dades i no reproduir relacions de poder, així com reflexions per a garantir un bon desenvolupament de tesi doctoral en igualtat de condicions i en entorns lliures. La Jornada va concloure amb el convenciment que la perspectiva de gènere millora la rellevància social dels coneixements, les tecnologies i les innovacions fetes a la ciència. En resum, la seva qualitat. I que ha de ser transversal ja que és indispensable garantir una ciència igualitària.

En el tancament de la Jornada “INVESTIGACIÓ DOCTORAL PER LA IGUALTAT” realitzada el Dijous 9 de març, es va informar que hi ha un Grup de Gènere d’estudiants de doctorat, que, de moment, s’ha anat organitzant per WhatsApp amb un doble objectiu: compartir materials, dubtes i formacions en perspectiva de gènere a la recerca i com a grup auto-organitzat de suport mentre s’està fent la tesi. *S’informarà a tot el personal en formació de recerca per si els interessa participar.