Departament de Geografia > Promoció irònica

Departament de Geografia

Promoció irònica

El prestigiós diari The New York Times ha publicat, com cada any, una llista amb 52 destinacions que recomana visitar enguany, el 2020. Aquest any s'ha donat preferència a moltes localitzacions pròximes a la natura i en favor d'un turisme més responsable. Dins d’aquesta llista s’hi troba la Val d’Aran, una comarca ja prou afectada pel turisme, sobretot a la temporada d’esquí. Segons diuen “l'aïllament de segles d'antiguitat va conservar els seus pobles medievals, l'idioma aranès i la natura verge, que serveix com a magnífic teló de fons per a una emergent escena d'aventures a l'aire lliure”. No sé de quin aïllament parlen avui en dia, quan vivim en un món completament globalitzat, on a causa d’aquest el propi idioma s’està perdent. Si algun dia visiteu era Val, podreu veure que la majoria de coses estan escrites en castellà, pels propis aranesos! Fins i tot sembla irònic el dia d’Aran per sa lengua, quan la resta de l’any només es parla castellà. Si vols defensar alguna cosa, sigues una mica conseqüent. Però aquest text no pretén fer una crítica de la llengua sinó del turisme.

Dins d’una societat, com hem dit, globalitzada, on podem se a qualsevol lloc del món en un període te temps mai imaginat pels nostres ancestres, és el turisme el principal afectat i qui afecta el territori. Afectat perquè cada dia es mou més gent, i aquesta afecta el territori. Val a dir que un turisme responsable pot ajudar a reactivar l’economia d’un poble, ciutat o territori, però el problema és la massificació, i tot el que comporta. Per aquesta raó parlem de la Val, perquè és una de les comarques més massificades estacionalment. A l’hivern es formen cues quilomètriques per arribar a les pistes d’esquí o als hotels, que déu-n’hi-do els que n’hi ha. No es vol negar que el turisme ha sigut bo pel territori, que també, però avui en dia ja és perjudicial durant una època a l’any; per alguns, perquè n’hi ha d’altres que s’omplen les butxaques. Però si em permeteu l’expressió, “la pela és la pela”, i així es demostra, “a la comarca creuen que aquesta menció pot tenir un impacte molt important a escala internacional i podria aportar-los nous clients que sense aquesta contribució potser no hi anirien mai”.

Espero que mai els passi com al poble austríac d’Hallstatt, que el mateix dia que la CCMA publicava la notícia sobre el tema de la Vall d’Aran, publicava que l’alcalde d’aquesta localitat (de només 778 habitants) demana ajuda per a què no hi vagin més turistes. Si ja era famosa, encara s’ho ha fet més degut a què la ciutat de la pel·lícula de Disney, Frozen, està basada en aquest petit poble. No només la massificació és un problema per si sol, sinó que també comporta, la majoria de vegades, l'incivisme de la gent, no tan sols a l'hora de fer-se fotos, “sinó també perquè fan volar drons i envaeixen la intimitat de la gent, saquegen les cases, fan servir lavabos sense permís i passegen per la zona com si es tractés d'una atracció lúdica”, com descriu l’alcalde.

Era d’esperar que algun dia passés. Però aquesta qüestió pot crear debat: s’ha de prohibir l’entrada a turistes? Com s’ha de gestionar? En principi tothom és lliure d’anar on vulgui (tot i que a la pràctica no és així).