Departament de Filologia i Comunicació > Presentació del llibre Qui més anuncia més ven: Història de la publicitat a Girona.

Departament de Filologia i Comunicació

Lluís Costa, presenta el seu llibre Qui més anuncia més ven, un recorregut complet per la progressiva incardinació de les pràctiques publicitàries en el desplegament de la Girona contemporània.

La seu de la Cambra de Comerç de Girona ha acollit la presentació del llibre Qui més anuncia, més ven. Història de la publicitat a Girona del professor Lluís Costa, amb un pròleg de l'exconseller de Cultura, Joan Manuel Tresserras i un epíleg del publicista gironí, Toni Iglésies.

El llibre pretén ser un instrument que ajudi a entendre l’evolució històrica de la publicitat a la ciutat de Girona. Al llarg dels diferents capítols el lector hi pot trobar una selecció d'anuncis, marques i establiments que formen part de la infinitat de material publicitari gironí que s’ha generat en aquest temps.

L’obra repassa els orígens de la publicitat al segle XIX, la seva consolidació a principis de segle XX, l'expansió en el període de la República, les repercussions de la Guerra Civil i l'autarquia franquista, el “desarrollismo” i el nou fenomen del turisme, i finalment l'època democràtica i les noves oportunitats per al sector publicitari, acabant just a finals de l'any 2000.

El títol del llibre respon a una significativa nota, publicada en l’edició del 16 de juliol de 1934 del Diari de Girona, que expressava: “Qui més anuncia, més ven. Comerciants, assageu una campanya de publicitat i veureu els resultats. Els anuncis ben fets tenen gran eficàcia”.

Joan Manuel Tresserras ha explicat que el llibre permet fer un "contrapunt del relat barceloní, amb una visió gironina, que el complementa i el matisa, perquè al capdavall s’assembla més al de l’evolució general del país que a l’excepcionalitat de la capital". Tresserras comentà que amb el llibre “Lluís Costa fa un recorregut complet per la progressiva incardinació de les practiques publicitàries en el desplegament de la Girona contemporània”.

Toni Iglésies ha afirmat que el sector publicitari gironí "és i ha estat important a la ciutat, ja que no només en formem part els creatius, també els fotògrafs, relacions públiques, gabinets de premsa, mitjans de comunicació, correctors, traductors, retolistes, impressors, programadors i molts altres".

Finalment Lluís Costa va comentar que "el llibre parteix d’una proposta clara i inequívoca: el fenomen publicitari, com qualsevol altre, només s’entén des de la perspectiva històrica, des del context del moment, del temps, de l’espai, de la ciutat; en conseqüència, la proposta porta a convidar al lector a fer una immersió per la història de la ciutat de Girona. Una ciutat que s’ha definit, a vegades de manera injusta i amb menysteniment com una ciutat de petits botiguers".

El llibre ha estat editat per la fundació gironina Àtrium Artis i la col·laboració de la Cambra de Comerç de Girona, la Diputació de Girona, l'Ajuntament de Girona, el GEiEG, Bou Associats i Navarro Gestió.