Compromís Social > Reflexió sobre societat civil, mobilitzacions i defensa del territori a les comarques gironines

Sostenibilitat

El seminari Paisatges Salvats-Paisatges per Salvar ha tingut lloc el 17 d’octubre a la Facultat de Lletres de la UdG i ha reunit més d’un centenar de persones, entre activistes dels moviments en defensa del territori, professionals, estudiants, investigadors i representants de l’Administració.

La presidenta de l’Associació Naturalistes de Girona, Carol Coll, ha iniciat la jornada amb una introducció general sobre els conflictes i moviments ambientals a les comarques gironines. Després, Enric Coriñas (ANG) i l’il·lustrador naturalista Toni Llobet han tractat els recursos de comunicació; Francesc Espinal (DEPANA), els procediments d’avaluació ambiental de plans i projectes; i Lydia Chaparro (Fundació ENT), les estratègies de lobby ambiental que practiquen les organitzacions ecologistes per tal de donar eines i apoderar el públic participant en casos de defensa del territori.

A la tarda, l’investigador del departament de Geografia de la UdG Sergi Nuss ha presentat un treball que recull 60 paisatges gironins salvats gràcies a la mobilització social des de 1976, elaborat de forma col·laborativa amb les entitats del territori, reivindicacions que en la dècada dels 70 i 80 es van focalitzar sobretot en espais d’alt valor natural que han passat a formar part de la xarxa d’espais protegits. Des dels anys 90, l’abast de la defensa del territori ha anat més enllà, per tal de lluitar pels paisatges on transcorre la vida quotidiana de la població i on succeeixen la major part de les transformacions; en forma d’infraestructures viàries i energètiques, polígons industrials, plantes de tractament de residus, urbanitzacions, etc.

L’advocat dels col·lectius ecologistes Eduard de Ribot ha exposat una varietat de tècniques jurídiques emprades en aquesta mena de casos i que han propiciat una trentena de victòries en la defensa del territori gironí. La conclusió és que una tercera part dels paisatges salvats encara es troben sota amenaça per la possible reactivació dels projectes causa del conflicte o, fins i tot, per la inexecució de sentències judicials.

Model territorial
La jornada s’ha tancat amb la taula rodona El model territorial de la Costa Brava: un debat obert moderada per la directora de la Càtedra de Geografia i Pensament Territorial, Mita Castañer. Marta Ball-llosera (IAEDEN-Salvem Empordà), Eduard de Ribot (advocat), Marc Marí (coordinador de la candidatura de Reserva de la Biosfera de Diputació de Girona), Jordi Domènech (cap dels Serveis Territorials d’Urbanisme a Girona del Departament de Territori i Sostenibilitat) i Joan Vicente (professor del departament de Geografia) han debatut a l’entorn de la pregunta “La Costa Brava es pot permetre continuar creixent urbanísticament?” i quines són les solucions a aplicar.

En aquest sentit, la reclamació de la Plataforma SOS Costa Brava que la Generalitat elabori un nou Pla Director Urbanístic (PDU) del Sistema Costaner, ha estat escoltada, i Jordi Domènech ha anunciat l’inici dels treballs de revisió de sòls 135 sectors de sòl urbanitzable als municipis del litoral, com a part d’un nou PDU de revisió de sòls no sostenibles.

El seminari ha tingut un important seguiment a les xarxes amb un abast potencial de 180.000 usuaris.

Les pancartes penjades pels col·lectius han il·lustrat per un dia de reivindicació ecologista el claustre de la Facultat de Lletres.

El programa havia de continuar el divendres 19 d’octubre amb un tour en autocar per visitar, en 3 itineraris, 7 victòries en la defensa del territori entre els quals la cala Castell, i un espai actualment en conflicte, la Pineda d’en Gori de Palamós. A causa de les previsions de pluja, l’activitat s’ha hagut d’ajornar per una nova data abans d’acabar l’any.

Un dossier imprès i en pdf recull els resultats de l’inventari de Paisatges Salvats 1976-2018 i els 3 itineraris a efectuar en el tour posposat. Per obtenir-lo en versió digital, només cal posar-se en contacte amb: paisatgessalvatsUdG@gmail.com

Totes les ponències i vídeos són accessibles al web del Màster en Canvi Ambiental de la UdG.