Compromís Social > VUDES 2020 – Amhara

Cooperació

VUDES 2020 – Amhara

Finalitza la segona fase del projecte VUDES (Visites Universitàries pel Desenvolupament Sostenible) a Etiòpia

L’objectiu principal del projecte, finançat pel programa ERAMUS+ KA107 i per la XVIII convocatòria d’ajuts a projectes de cooperació per al desenvolupament de la UdG (2020), és el d’aportar valor a les comunitats de la regió d'Amhara (Etiòpia) per tal de contribuir als ODS, reforçant la capacitat de les universitats locals i altres organitzacions a través el disseny de propostes i projectes mitjançant la contractació d'estudiants i investigadors i la implementació efectiva dels resultats.

L'etapa anterior del Projecte VUDES va identificar amb èxit socis i projectes de col·laboració en recerca alineats amb els ODS. Malgrat tot, els investigadors de VUDES han hagut de reiniciar la investigació inicial en zones no afectades pel nou conflicte polític i al juny de 2021 es va iniciar una nova col·laboració amb un nou soci que operava en una zona visitable.

Durant l'estiu de 2021, el projecte va acollir dos estudiants del Màster Europeu en Gestió Turística (EMTM) que van fer les seves pràctiques amb nosaltres. Els estudiants han col·laborat en el disseny i desenvolupament de manuals per abans de la visita i documents d'orientació per als estudiants que planifiquen realitzar investigacions en aquestes àrees. Aquests mateixos estudiants han estat seleccionats per participar en la nova fase del projecte VUDES III per viatjar a Etiòpia i fer la seva recerca de Tesi de Màster i recollida de dades, en col·laboració amb un altra estudiant seleccionada per la Universitat de Gondar. El manual elaborat té recomanacions en relació amb sensibilitats culturals, logística de l'estada i visita. El treball de camp i els resultats de VUDES II han permès desenvolupar un manual que utilitzaran els visitants a Etiòpia en la següent etapa del projecte VUDES III.

Els investigadors i estudiants de la UdG havien de treballar en aquestes àrees, però a causa del conflicte, la majoria de zones d'Amhara han estat inaccessibles. Wof Washa es van identificar a la fase II com un lloc alternatiu possible per a la investigació sobre el turisme comunitari. Es van identificar tres cases d'hostes de turisme comunitari visitades en diferents zones del bosc dels pobles de Kundi, Mescha i Lik Merafiya.

També es van identificar i visitar zones adequades per a la investigació a la regió forestal de Wof Washa i es van realitzar reunions amb diferents parts interessades per identificar àrees logístiques i potencials de recerca. Gondar encara era relativament accessible i a la fase II es van organitzar reunions amb col·laboradors per continuar el projecte s’ha identificat alguns col·laboradors de la Universitat de Gondar –com el responsable del projecte Mastercard que està molt motivat per agafar la col·laboració amb la Unitat Compromis Social. El seu departament treballa activament en la inclusió de persones amb discapacitat física i pobresa.

La valoració de l'execució del projecte ha estat exitosa. Totes les activitats previstes s'han completat amb la comunitat i amb els socis acadèmics de la Universitat de Gondar. També es va poder conèixer el director general de la Junta de Turisme d'Etiòpia i oficial superior del ministre de Turisme d'Addis Abeba, que va donar suport als objectius del projecte i que seguirà donant-li suport en el futur.

La continuïtat del projecte està garantida a través de VUDES III, un nou projecte que es basa en els resultats d'aquest i que ara mateix està en desenvolupament.